fredag 23 december 2011

Falcon Julöl och Falcon Julöl 3,5%

Det slog mig häromdagen att jag så sällan dricker "vanlig" öl eller vad man nu ska kalla dem. Sagt och gjort köpte jag mig en flaska Falcon Julöl samt en Falcon Julöl 3,5%. Lättöl som jag klassar 3,5% som (jag är ingen skattemas och kommer aldrig att bli) drickes verkligen inte ofta, årets fjärde eller femte om jag får gissa.



Färgmässigt var de bägge ölen väldigt lika, det var svårt att se några direkta skillnader, möjligtvis att den starkare varianten var aningen mörkare. En tydlig skillnad var att skummet levde längre på varianten som hade 5,2% alkohol.

Bägge var väldigt lätt rostade med lite frukt och karamell. Varianten på 3,5% kändes inte helt oväntat tunnare, smaken var kort men det var den även på 5,2:an. Upplevde även 5,2:an som sötare, men även lite "plastigare". Inget av ölen var en direkt höjdare, nä det är trevligare att dricka öl från Cantillon.

Betyg?

Falcon Julöl 2.5/5
Falcon Julöl 3,5% 2.2/5

Ytterligare några julöl har hunnits med, blir nog en rad eller två om dem senare idag eller möjligtvis imorgon.

Inga kommentarer: