torsdag 29 december 2011

Årets sista ölprovning



Igår samlades det tappra gänget på Basunen där vi började med att äta schysst norsk juleribba för att sedan köra en sista gemensam ölprovning anno 2011. Faktum är att ölen igår blev mina sista för hela året, jobbar nämligen långa pass på nyårsafton och nyårsdagen så då finns det ingen möjlighet till intag av dryck som innehåller alkohol. Inte för att det spelar någon roll, jag är nöjd med ölåret 2011.

Gårdagens första öl blev Grand Teton Wake Up Call Imperial Coffee Porter, en flaska som Eddan köpte i Chicago då han och jag var där på äventyr i oktober.



Det ölet handlade nästan bara om kaffe och kaffesump. Klart drickbar, men något endimensionell, dessutom hade jag gärna sett lite mer tyngd i ölet.

Två andra öl som togs med från USA var Dogfish Head Sahtea och Dogfish Head Theobroma.



Precis som namnet antyder är Sahtea inspirerad av den gamla finska "öltypen" Sahti, om än i modern tappning. Jag tyckte om Dogfish Head Sahtea. Både doftade om smakade enbär, "skog", kola, malt och lite te. Klart annorlunda med trevligt uppfriskande. 13 dollar kostade flaskan i USA, det är inget att bråka om. I Stockholm har jag sett några flaskor på Monks, men där kostade de runt 500 om jag inte minns helt fel. Den summan skulle jag betala för en flaska, inte en chans!



Dogfish Head Theobroma var också väldigt udda men tyvärr nog inte lika drickvänlig som Sahtea. Smaken präglades främst av toner av "papp" och såpa. Det blev lite för mycket för min del så jag drack inte upp hela glaset.

Basunen, Eddan och jag brukar köpa en del öl gemensamt då de släpps på Systembolaget, igår var det läge att dricka några som vi köpt under året.

Amager Colocoff och BrewDog Abstrakt AB:06 var två sådana.




Amager Colocoff var bättre i smaken än i doften. En del whisky, rätt söt. Ok men kroppen tyckte jag kändes oväntat tunn.

BrewDog Abstrakt AB:06 är en stabil Black IPA, fin blandning av humle, grape, lakrits och rostad malt. Fin bitterhet.

Belgisk DIPA dricker jag ytterst sällan men igår dracks i alla fall en, nämligen Viven Imperial IPA.



Stabil fruktig doft, söt, bra bitterhet. Sent i smaken tyckte jag mig känna något som påminde om söta hallon. Inte en magnifik öl men helt värd att prova om man råkar komma över en flaska.

Från belgisk DIPA till norsk IPA, Kinn Vestkyst som Basunen köpte i Norge för några veckor sedan.



Jag gillade Vestkyst. Färsk med en fin humlighet, verkligen en hel del "grönska" i ölet. Kul att de kan även i Norge.

Danska Hornbeer gillar att leka med olika ölstilar, deras mörka är oftast riktigt bra. Igår provade vi Hornbeer Sourhorn, ett suröl som tyvärr knappt var ok men inte mer.



Inte så syrlig i doften mer i smaken. Inslag av trä, körsbär men även en "plastighet" som tyvärr störde.

Gårdagens absolut bästa öl var BrewDog Nøgne Ø Mikkeller Black Tokyo* Horizon. Smått otroligt att ett öl på 17,2% knappt smakar någon alkohol. Visst fanns där en värmande känsla men inga direkta spår av alkohol.



Ölet var sött men inte besvärande sött. Klibbig, härlig munkänsla. Komplex med en massa olika smaknyanser. Ska bli intressant att se hur ölet utvecklas de kommande åren, har ett par flaskor kvar som vackert får ligga och vila i några år.

Ja, det var det hela. Tack för i år och gott nytt år önskar jag redan nu. Väl mött 2012.

Inga kommentarer: