lördag 5 november 2011

Reserapport Chicago




Då är det dags att avsluta inläggen om USA-resan, denna text är om Chicago rent allmänt som resmål, sedan följer ett kort inlägg om hemresan då den var lite mer spektakulär än vanligt.

Det var andra gången som jag besökte Chicago, första gången var i mars 2008. Chicago är USA:s tredje största stad efter New York och Los Angeles. Ungefär tre miljoner bor det i Chicagos stad, i storstadsområdet "Chicagoland" ungefär 9,5 miljoner.

Egentligen föredrar jag att se nya städer och länder då jag är ute och reser, men en del ställen är så bra att jag gärna återvänder, Chicago är en sådan stad. Inget fel med New York men jag kan inte förstå varför inte fler åker till Chicago? Ok, de kända landmärkena är inte lika många men utbudet är enormt vad gäller restauranger, shopping, kultur med mera. Dessutom är det billigare än i New York liksom fräschare, i alla fall enligt mig.

Till Chicago anlände Eddan och jag med flyg från Washington DC, vi landade på O'Hare International Airport vilket är en enorm flygplats med sina 80 miljoner passagerare per år. (vissa år världens största om man räknar antalet rörelser). Smidigt är det att ta sig från O'Hare in till staden, taxi kostar runt 50 dollar men det går även fint att ta Metron som kostar nästan ingenting. Runt 20 SEK betalade jag för en resa med metron som tog ungefär 40 minuter.

Congress Plaza Hotel hette hotellet som var vårt hem i tre nätter, hotellet kallade sig för “Landmark of Chicago Hospitality”, jag kallar det för gammalt, lätt slitet och opersonligt med sina 850 rum. Läget var helt ok, även om jag skulle föredra att bo lite närmare "city", rummen var ok så i det stora hela var hotellet bra och kan rekommenderas.



En kort filmsnutt med utsikten från vårt rum:



Det första som gjordes efter att vi installerat oss var att bege sig ut på jakt efter en sen lunch. Från förra besöket i Chicago hade jag fina minnen av The Cheesecake Factory, den som inte blir mätt efter ett besök där har tamejtusan seriösa problem. The Cheesecake Factory är ett perfekt ställe för de som älskar stora portioner, inte är rädda för fett och har barnasinnet kvar då stället har en annorlunda design. Är det bara jag som tänker Willy Wonka?



Jag beställde in en Memphis Burger, vilken består av följande:

"Topped with Slow Roasted B.B.Q. Pork, Melted Cheddar, Cole Slaw, Pickles and Mayonnaise." Japp, lika gott som det låter. Till efterrätt blev det en cheesecake, nämligen en White Chocolate Raspberry Truffle med ett par klickar grädde. Ja jävlar!




Hur är det då med sevärdheter i Chicago? Det finns två väldigt höga skyskrapor som man kan åka upp i om man känner för det. Willis Tower (Sears Tower) är den högsta med sina 442 meter, för högt för mig så istället besöktes John Hancock Center som endast är 344 meter. Apropå inget så ligger The Cheesecake Factory vid John Hancock så där har man ett bra landmärke att gå efter.

En fördel med John Hancock är att byggnaden ligger nära stranden till Lake Michigan, alltså är utsikten smått spektakulär.







Eddan tog en kort videosnutt:



En annan given sevärdhet är "bönan", Cloud Gate som ligger vid Millenium Park.






Ett utmärkt tillfälle att träna att ta självporträtt:



En till kortare filmsnutt:



Givetvis är shoppingen i Chicago väldigt bra, jag köpte med mig tre jeans (Levis), de kostade sammanlagt strax under 900 SEK. Ett annat exempel är löparskor från Nike för 350 SEK, i Sverige kostar likadana just nu 1100. Även om resan kostar så går det rätt snabbt att tjäna in det mesta om man är på shoppinghumör.

Chicago är en stad som jag verkligen rekommenderar, det är en riktig storstad med allt som det innebär. En härlig puls och en massa att se och uppleva. Promenadvänlig, men för den som inte alltid orkar gå finns det ett väl utbyggt system av kollektivtrafik, särskilt då metron, som dessutom är mycket billig. Med den nuvarande låga dollarkursen är det en fröjd att vara i USA. Tror inte att någon som besöker det landet i dessa tider är missnöjd. Det blev inte sämre av att vi hade ett sådant enastående väder, rätt svalt på morgonen men på dagen närmare 20 grader vilket är varmt för att vara Chicago i slutet av oktober. Jag vill tillbaka idag!


7 kommentarer:

Kristopher sa...

Verkar ha varit en riktigt trevlig resa! Du har nu gjort mig riktigt sugen på Chicago.. Vi har planer på att åka till USA nästa sommar, får se om det blir en sväng inom då.. :)

Gyllenbock sa...

Kristopher: har man inte varit i USA är förstås New York något speciellt, men Chicago är också en väldigt trevlig stad. Ölmässigt mycket, mycket bra. Drömmen vore att bila från östkusten till väst, härja runt i Maine, se Alaska, Hawaii, ja listan kan göras lång. :)

Weine sa...

Låter grymt detta. Tackar för en serie bra inlägg.

Gyllenbock sa...

Weine: da nada, kul att du uppskattade mina inlägg.

Kristopher sa...

Jag har redan varit i New York och Boston, och nu när jag pratar med tjejen så verkar hon inte vara helt svår för Chicago heller.. Får se :)

Fettisov sa...

Det var en rejäl klick grädde du

Gyllenbock sa...

Fettisov: du hade gärna tagit en extraklick va? :)