måndag 3 oktober 2011

SBWF torsdag 29/9

I torsdags startade årets Stockholm Beer & Whisky Festival, den tjugonde i ordningen. En stor sak, kanske inte för mänskligheten, men för oss ölbloggare var att vi för första gången officiellt fick komma in gratis som press. Jag är väldigt tacksam.

Många andra bloggare har redan skrivit en massa om förra torsdagen så jag väljer att fatta mig kort. Det hela började i alla fall med att jag lyckades ta ut komptimmar från jobbet så att jag anlände till Nacka strax före 12:00, strax efter 12:00 provades det första ölet tillsammans med Eirik från Basunen. Det blev Nils Oscars nya Nils Oscar Hi-FrEQuency Lager. En väldigt brödig sak med inslag av gräs och en del humle. Typ ok men inte alltför spännande.



Det är lätt att bli aningen handlingsförlamad då man är på en ölfestival med så stort utbud, något sa att det handlade om ungefär 2000 olika öl. Vilka ska man välja ur den digra massan? Min taktik var att prova en del nya svenska öl, hänga hos Brill& Co samt förstås bara glida runt i största allmänhet och bara njuta av läget. Det är alltid bra att höra med andra om vad de druckit och särskilt tyckt om. Att planera sin dag är bra men samtidigt måste det finnas tid till att vara spontan också.

Nåväl, efter det inledande ölet hos Nils Oscar begav jag mig till Oppigårds. Där testade tre nya öl, Oppigårds Klassisk IPA, Oppigårds Twisted Wheat samt Oppigårds Ekporter 2011.





Alla tre var bra, den Klassiska IPA:n var brittisk i sin karaktär, fint balanserad och trevlig lättdrucken. Oppigårds förknippar jag inte med veteöl, men deras Twisted Wheat var en god modern humlad veteöl. Det vore något för tyskarna att prova. Slutligen så Ekportern, där det lagts ner ekflisor under bryggningen. Den var den bästa av de tre nyheterna, smaskig med mycket choklad, lakrits och spår av fat.

Södra Maltfabriken är ett nytt svenskt bryggeri, tre öl hade de med sig i torsdags provade jag deras Södra Maltfabriken Poking IPA. Jag tycker att det var en väldigt drickvänlig och balanserad IPA, god men lite mer humle skadar förstås inte, fast det beror även på vilket humör man själv råkar ha. Ibland är det så härligt med en käftsmäll.




Det är trevligt med de danska bryggerierna, just i torsdags provade jag inte många danskar men Djævlebryg Old Mephisto är en väldigt god Barley Wine, den kan jag tipsa om för den som inte smakat. Skönt värmande och vad bra att ölet kommer till Systembolaget senare i år.



Ängö Kvartersbryggeri från Kalmar hade premiär på ölfestivalen förra året, i år hade de med sig fyra nyheter tror jag, bland annat Ängö Krösabira som är en lager som är smaksatt med lingon. Smaken påminde om en vanlig lager men en liten extra knorr av något udda, kan det vara från lingonen? Utan att vara ett geni gissar jag på det.



Nästa lilla depåstopp var hos Pilsner Urquell (SAB Miller), för andra året i rad hade de med sig den stora, fina trätunnan med 2700 liter opastöriserad och ofiltrerad Pilsner Urquell. Det är verkligen unikt då ölet normalt bara serveras på det sättet i Tjeckien. Eirik och jag körde en enkel vertikalprovning, inte så svårt att gissa vilken av de två ölen som kommer från trätunnan....går ni bet på det får ni allt ta och ta en öl till eller något.



Efter detta var det dags för att bege sig till ölbloggarträffen som började 15:00. Det roligaste med den var att träffa andra ölbloggare och få ett ansikte till de olika bloggarna. Själva träffen började med att vi snabbt presenterade oss sedan höll den legendariske Jan-Erik "Janko" Svensson en snabb ölprovning med oss. Värt att nämna om Janko är att han bland annat är huvuddomare i ölfestivalens öltävling.



Efter Janko följde Václav Berka, han är bryggmästare hos Pilsner Urquell. Václav höll ett kort föredrag om Pilsner Urquell och sedan kunde vi ställa frågor till honom. Verkligen kul att han tog sig tid att besöka vår lilla träff.

Därefter diskuterades det hur vi ölbloggare skulle kunna samarbeta och stärka vår roll i samhället. Verkar lovande, hoppas att det blir något av det. Tiden den gick snabbt, nu var det återigen dags att bege sig ner till golvet och knega. Stort tack till Johan från Portersteken som var med om att arrangera ölbloggarträffen.

En öl som jag var mycket nyfiken på att smaka var Schneider Weisse Tap X Mein Nelson Sauvin. Tack till Johan från Brewery International för den generösa slurken. Ölet i sig var verkligen gott, fin fruktig med veteöl som kändes elegant och förfinad. Det ölet vill jag definitivt dricka igen!



Slottskällans Bryggeri besöktes sedan, bland annat provade jag de två specialvarianterna av Svart, apropå Svart, kul att det ölet vaknat från sin törnrosasömn. Just ja, de två specialvarianterna var lagrade på konjaks- respektive bourbonfat. Ölet från bournonfatet var det godaste enligt mig. Vore intressant att prova det ölet men med mer styrka.




Det blev några vändor hos Brill&Co härliga bås, det går liksom inte att undvika. Förra året missade jag Lost Abbey Framboise de Amorosa men i år togs chansen. Det är något jag verkligen inte ångrar, attans vilken god öl! Otroligt syrlig och med en så skön smak av vilda hallon. Mamma mia!



Gissa om Eirik, den galne norrmannen blev glad då han såg att det fanns ett nytt öl från Nøgne Ø hos Brill, nämligen India Saison. Jag får väl ta och erkänna att jag också blev glad då Nøgne Ø verkligen tillhör mina favoritbryggerier.



Så mycket öl, så lite tid. Det var dags att vandra vidare i salongen. Bland annat testade jag Amager The Sinner Series Gluttony vilken var väldigt bra, tyvärr tyckte jag inte om Sigtuna Ace of Spades 2011, alldeles för spritig och obalanserad för mina smaklökar.



Torsdagens absoluta bottennapp var Ysta India Pale Ale, ja jädrans vilket svårt öl att försöka dricka. IPA? Nja, inte riktigt för att uttrycka mig försiktigt.

Nä, smaklökarna behövde akut tröst så det var bara att bege sig tillbaka till Brill. Att uttala Beer Here Kriekselikroxen kan vara ett bra test på hur välfylld tanken är på bira. Jag tror att vi lyckades bra då flaskan omgående hamnade framför oss.



Söt och syrlig, en hel del bär och trä. Bra men inte suverän. Liksom Kriekselikroxen tillverkas inte Nøgne Ø Imperial Stout Highland Edition längre. Efter lite om och men fick vi köpa en flaska.



Verkligen en god öl, men jag föredrar den rena, vanliga Imperial Stouten från Nøgne Ø.

Oj, nu började tiden ta slut, det var dags att börja tänka på refrängen då en tidig morgon väntade dagen efter. Så många öl kvar att prova, men ett snabbt besök hos Eskilstuna Ölkultur hanns i alla fall med. Anders Dubbel IPA var fint humlig och fruktig, rekommenderas!



Kvällens sista öl blev Cigar City/Mikkeller Nielsbohrium, det visade sig vara dagens godaste öl. Ja en makalös upplevelse vill jag påstå. Tung men samtidigt elegant, väldigt, väldigt bra och skönt drickbar. Perfekt öl att ha kvar i sinnet under hemresan i den ljumma septembernatten.



Jag vill verkligen passa på att tacka alla som medverkade till en härlig torsdag, kul med ölbloggarträffen samt att förstås träffa andra bloggare även då det inte fanns tid till att prata med alla. Tiden den går alldeles för snabbt när man har så otroligt skoj. Men, men det kommer alltid nya chanser.

Slutligen några blandade bilder:








Just ja, på torsdag blir det ett nytt besök i Nacka. Jag inser, efter att ha läst andra bloggares rapporter från festivalen hur mycket det finns kvar att njuta av, även om allt förstås inte kommer att hinnas med. Det är för mig en övermäktig uppgift. Åh herregud! Jag besökte inte ens OT:s klassiska monter......

Inga kommentarer: