tisdag 13 september 2011

Stillsam helg vid Torneälv



Den gångna helgen tillbringades vid stugan uppe vid Torneälv, gränsälven mellan Sverige och Finland. Det var sjätte året i rad som Eddan, Fettisov Silenzi och jag for upp. Första gången som vi var där sa Silenzi att Tornedalen är mer exotiskt än Thailand, ja det kan jag nästan hålla med om trots att jag tillbringat väldigt mycket tid där uppe.

Det är alltid lika underbart att återse stugan:





Höstfärgerna var inte lika praktfulla som de brukar vara såhär års eftersom hösten är sen. För ett par år sedan var det vantar och mössa som gällde, i år behövde inte ens jackan användas.




Systembolaget i Övertorneå har inget särskilt utbud av öl så det blev som vanligt att titta in på Alko i finska Pello. Senast var jag där i slutet av juli, utbudet var mer eller mindre identiskt denna gång också. Särskilt många öl blev det inte, de nya som jag drack var dessa:






Inveralmond Blackfriar Scottish Ale var en ale utan några krusiduller. Åt det söta hållet med betoning på malt men det fanns även en del fruktighet.

Herold Czech Premium Lager / Světlý Březnický Ležák 12° var också en öl som bara slank ner utan att förändra jordens varvtal. Maltig med en del smör och hö. Även lite metalliska bismaker.

Hartwall Karjala Terva (6.3% version) ännu en i raden av finska öl som går att dricka men som inte är alls märkvärdiga. Denna hade svaga rökiga inslag liksom trä men framförallt både doft och smak av klassiska finska tjärpastiller något som namnet avslöjar för er som är språkkunniga.

Olvi Tuplapukki var det sämsta ölet, söt med malt och alkohol. Till bastun gick den att dricka men ute i civilisationen vetetusan.

Mat blev det förstås också, jag älskar renskav, något som jag ser till att äta minst en gång per månad. Tyvärr är utbudet här i södern inte lika bra som uppe i norr av ganska logiska skäl.



Om ett år är det dags för nästa hösthelg uppe i norr, jag längtar redan.

Inga kommentarer: