onsdag 28 september 2011

En lördagsprovning



I lördags var det dags för en favorit i repris, nämligen ölprovning i de trevliga lokalerna hos Basunen. Det var några gemensamma inköp som skulle klaras av liksom några öl som jag köpt med mig under några av årets resor.

Nya öl för min del var dessa:



Ölvisholt Skjálfti var en bra lager, maltig och rätt söt med lite citrus och småkakor. En helt ok törstsläckare.



Alvinne Melchior Calvados Barrel Oak Aged var tyvärr en besvikelse. Bland annat för obalanserad, för mycket toner av alkohol och en förvånansvärt lätt och intetsägande kropp.



Cigar City Jai Alai India Pale Ale var inte så "grön" som förväntat men trots det en stabil IPA med betoning på balans.



Mikkeller Black Hole Barrel Aged Edition Red Wine hade en härlig doft, smaken var också väldigt bra, förstås inte balanserad utan tämligen extrem men på ett bra sätt. För en gångs skulle lyckades jag nog känna en del av rödvinskaraktären.



Shipyard Smashed Blueberry handlade mest om blåbär, men tyvärr åt det artificiella hållet. Väldigt söt och endimensionell men gick i alla fall att dricka även om 20 cl var i mesta laget.



3 Fonteinen Straffe Winter, handen på hjärtat, hur ofta dricker ni en Faro? Jag har bara druckit en tidigare så det var förstås mycket intressant att smaka en igen. Ölet var inte alls så sött som förväntat, syrligheten var snäll, inte extrem på något sätt men fint balanserad. Gröna äpplen, gräs, lite vinäger och citrus fanns där också. Sympatiskt värre!



Stadin Bismarck var en ok imperial pilsner, varken mer eller mindre. Väldigt mycket kola i smaken var något som jag reagerade på.



De Ranke Hop Harvest 2010 är en IPA från Belgien, tyvärr småtråkig. Förmodligen hade det varit bättre att dricka ölet för ett halvår sedan men gjort är gjort. Mycket tutti-frutti och såpa, däremot inte så mycket humle.



Girardin Dominicus, vad är nu detta? Kvällens andra Faro! Inte lika bra som den från 3 Fonteinen men helt ok ändå. Sötare men i övrigt med liknande drag, inte så mycket syrlighet men balanserad och drickvänlig.



Bierwerk Aardwolf fick äran att runda av det hela. Mycket kaffe, en del rostad malt och mörk choklad. Söt men en bitter avslutning, stabilt var ordet ännu en gång.

Ingen som är seriöst intresserad av öl lär ha missat att imorgon börjar årets Stockholm Beer and Whisky Festival. Många av mina kära bloggkollegor har skrivit bra inlägg om festivalen, särskilt om vad man inte bör missa att dricka. För egen har jag taktiken klar, köra så länge som benen bär. Vi ses imorgon!

Inga kommentarer: