lördag 17 september 2011

Cantillon Zwanze 2011



För ett par timmar sedan öppnades då det smått unika fatet med Cantillon Zwanze 2011 på Akkurat. Sammanlagt var det på 22 olika ställen runt omkring i världen där det skedde mer eller mindre samtidigt. Förutom på Akkurat så öppnades ett fat på två andra ställen i Norden, på Ølbutikkken samt Olutravintola Pikkulintu ute i förorten i Helsingfors. Utöver faten finns det 600 flaskor som säljs hemma hos Cantillon i Bryssel, onekligen en ovanlig öl kan man säga.

Jag var bara tvungen att råka gå förbi Akkurat ikväll, en raritet från Cantillon vore det tjänstefel att missa då ölet ändå finns i närheten. Cantillon är helt klart ett av mina favoritbryggerier, kan inte annat än att älska deras unika öl.

Stammisarna var på sina vanliga plaster på Akkurat, det var en del som hade på sig olika årgångar av Cantillontröjor, verkligen en samlingsplats för nördar kan man säga, men det är förstås härligt. Prick klockan 21:00 öppnades fatet och nästan genast spred sig en intressant doft kring bardisken, det var många som ville smaka.



Då är den intressanta frågan om det var värt att trängas och betala 99 spänn för ett glas fruktlambic?



Jodå, nog tusan var det gott. Innan jag började dricka "suröl" hade jag nog sagt att "vad är detta?, åh fy tusan" men nu när det finns rutin i kroppen vill jag påstå att Zwanze 2011 var en snäll rackare. Visst fanns det syra och brett men det var inget att bråka om. Istället var det nog den extremt läskande egenskapen som jag uppskattade allra mest med ölet, hade utan problem kunnat dricka ett par glas till.

Direkt fruktig var ölet inte däremot bärig, särskilt då lingon. Något sött tyckte jag mig också ana, typ som hallon men inte toksött. De vanliga vibbarna av Cantillons härliga hussmaker fanns där också, som lite citrus och fatkaraktär. Sammanfattningsvis en kul grej att ett öl serveras på så många ställen mer eller mindre samtidigt, att ölet också var riktigt smaskens gör ju inte saken sämre. Tummen upp för hela arrangemanget! Tack till Cantillon och Akkurat.

3 kommentarer:

Eirik @ Basunen sa...

Även på Olutravintola Pikkulintu?
Jag ger mig över... hur dom får det till där ute i förorten...

Gyllenbock sa...

Bra fråga, den ekvationen kommer jag aldrig att lösa. Pikkulintu är verkligen unikt.

fajanen sa...

Verkligen en god öl. Jag var också där. Fatet sålde slut på 40 minuter.