söndag 31 juli 2011

Två sista öl i juli, Svea och Abt 12

Igår dracks en öl, nämligen Struise Svea IPA och idag St. Bernardus Abt 12, de två ölen fick äran att bli de två sista ölen som jag drack i juli 2011.



Jag är osäker på hur gammal flaskan med Svea IPA var då den smakmässigt inte var sådär otroligt humlig och bitter. Doften var sympatisk med mycket mango och humle, men som sagt smaken kändes lite "trött" fast å andra sidan är inte Struise direkt kända för sina India Pale Ales. En ok öl men ingen fantastisk IPA. 3.4/5

St. Bernardus Abt 12 har jag många gånger tänkt dricka men det har aldrig blivit av, just i denna stund har ölet plats nummer 45 på Ratebeers topplista.



Helt klart en god och rätt intressant öl, men om den tillhör världens 50 bästa går alltid att diskutera, själv har jag druckit öl som är godare, ingen tvekan om den saken.

Doften var påtagligt jästig med mycket torkade frukter. Detsamma återfanns i den mustiga smaken. Alkoholen (10,5%) kändes inte mycket. Rätt komplex och söt öl som jag gärna provar igen. Är man i Belgien går det att hitta en flaska för inte mycket pengar. 4.1/5

Imorgon känns det som att det är dags att återgå till vardagen, som bekant är det nyhetssläpp på Systembolaget efter sommaruppehållet i juli.

Inga kommentarer: