lördag 16 juli 2011

Temakväll Nils Oscar, bl a Barley Wine anno 2001

Visst är det härligt med sommar, det innebär att det gamla hederliga ölgänget samlas tämligen ofta, igår var det dags igen. Temat för kvällens var att prova ett gäng öl från Nils Oscar, liksom några andra öl som slank med. Det är tredje gången som jag är med om att dricka många öl från samma svenska bryggeri under samma kväll, tidigare har öl från Nynäshamn och Jämtland råkat ut för det.

Nils Oscar är helt klart det svenska bryggeri som fick upp mina ögon för "riktig" öl någonstans kring millennieskiftet.

Innan vi började med de olika ölen från Nils Oscar dracks en norsk saison, nämligen Kinn Slåtteøl. Flaskan köptes på Vinmonopolet i Stavanger för en månad sedan.



En uppfriskande start på kvällen, en hel del belgisk jäst, hö samt frukt. Även en trevlig syrlighet på ölet.

Nästa öl var från Island, snart är de slut men det finns några kvar som jag köpte i Reykjavik tidigare i år. Mjöður Jökull Bjór var verkligen inte god, smörig men även bröd och metall. Ok att den inte var helt färsk längre men kan inte tro att ölet är gott ens helt färskt.



Efter de två inledande ölen var det dags för en bit mat, temat var "arabiskt". Till maten drack jag en Nils Oscar God Lager, ett öl som inte är något särskilt men passade helt ok till den bitvis karaktärsfulla maten.

Därefter var det dags att börja beta av några öl från Nils Oscar lite mer seriöst. Först ut var Nils Oscar Julöl 2003. Julöl från 2003 i mitten av juli år 2011, ja varför inte?




Jag tycker att ölet fortfarande höll ihop bra, det var en hel del sediment i flaskan och ölet såg väl kanske inte sådär vidare vackert ut i glaset men doften var väldigt vinös och söt. Russin och torkade frukter, även kryddor och lite jordiga toner. Smuttarvänligt öl, en flaska på fyra personer kändes lagom. 3.3/5 skulle jag vilja ge i betyg.

Nästa öl lanserades i en begränsad upplaga försommaren 2010, men det var först nu som jag tog mig tid att smaka ölet, Nils Oscar Sorachi Blond.



Doftade inte så mycket, smaken hade frukt, citrus och honung. Ok öl men inte så att jag vill ha mer.



Nästa två öl var egentligen ganska ointressanta, men det var i alla fall två olika årgångar av Nils Oscar Kalaspåsköl, en flaskan från 2010 och den andra från 2011.



Noterbart är att ölet från 2010 doftade mer, bland en viss rökighet vilket ibland ölen från Nils Oscar kan ha. Gillade den äldre lite mer även om det inte handlade om några större skillnader. På det hela dock en rätt trist öl för att vara ärlig.

Nils Oscar Hop Yard är en bra öl, även om jag gärna sett den lite "hetare". Två flaskor från 2011 men den ena hade bäst före september och den andra december.



Ingen jätteskillnad men den lite äldre flaskan hade en trevligare och mjukare doft, den färskare var mer bitter men inte riktigt lika fruktig. Bägge väldigt lättdruckna och snälla, precis som jag mindes Hop Yard.

Nils Oscar kom i maj 2009 i en begränsad upplaga, denna flaska köptes då.



Inte lika kryddig som jag mindes, men vitpepparn finns kvar liksom koriandern. Kan inte säga om ölet vunnit på lagring eller inte, ok öl men inte så mycket mer är mitt omdöme.

Därefter var det dags för ett intressant öl, nämligen Nils Oscar Barley Wine 2001 och 2007. Lite ont gjorde det i samlarsjälen att efter så många års lagring öppna flaskan från 2001 men förr eller senare måste det göras.



Första gången som jag drack Nils Oscar Barley Wine var i valpstadiet vad gäller seriös öl hade jag inte smakat något liknande, blev väldigt imponerad av smakexplosionen. Nu blev det inte riktigt den reaktionen men däremot var bägge ölen helt klart drickbara. Ölet från 2001 doftade mer, söt med sirap och torkade frukter. Rejält vinös. Gammal men inte tokgammal utan helt klart spännande. Årgång 2007 var trots allt bättre rent smakmässigt, mer maltig bland annat.

Ett öl som jag knappt visste att jag hade kvar var Nils Oscar Coffee Stout Rwanda Gatsinga, ett öl från 2009.



Bra med rätt mycket kaffe i både doften och smaken men det hade varit fint med mer tyngd i ölet.

Ett öl från Nils Oscar var kvar vid det här laget men innan finalen passade jag på att bjuda herrarna på en gueuze som de inte hade druckit tidigare, det är väl ett trevligt initiativ? HORALs Oude Geuze Mega Blend är en lambicblandning från följande belgiska bryggerier: 3 Fonteinen, Boon, De Cam, De Troch, Hanssens, Lindemans, Oud Beersel and Timmermans.



Väldigt god öl, enda anmärkningen var att eftersmaken var något kort men det är inget att bråka om. Väldigt syrlig med de klassiska inslagen av hästfilt, gröna äpplen, hö med mera. Vill ha fler flaskor!

Nåväl, sista ölet för kvällen blev Nils Oscar Imperial Stout, årgång 2004 och 2010.



Den äldre flaskan kändes begagnad, det var inte så mycket brända toner kvar däremot en hel del choklad och kola. Flaskan från 2010 var också mild, men mer rostad och "råare". Bägge ölen var dock snälla och beskedliga, på Ratebeer klassas ölet som en Foreign Stout vilket är en öltyp mellan en vanlig stout och en imperial stout, det är bara att instämma om den bedömningen. Typiskt öl från Nils Oscar, gott men även ganska försiktigt. En riktig "killer" vore det trevligt att få dricka någon gång.

Sist men inte minst det obligatoriska gruppfotot:




Ryktet på stan säger att det imorgon blir Cantillonjakt, ja det säger jag inte nej till!

4 kommentarer:

Johan / Blafa sa...

Ser ut som en trevlig provning! Jag känner spontant att jag måste berömma Nils Oscar för otroligt trevliga etiketter. Det är i grupp de gör sig bäst. :D

Danne sa...

Ingen Nils Oscar Trippel...

Gyllenbock sa...

Johan: tycker också att etiketterna är snygga, ölen är bra men ibland skulle jag vilja ha lite mer.

Danne: inte denna gången då jag ej ville överdriva.

Jonas sa...

Verkar inte varit en allt för hemsk kväll.