lördag 30 juli 2011

Reserapport Sankt Petersburg



Привет! privjet! Det var länge sedan jag skrev en renodlad reserapport, men här följer en kortare betraktelse samt några bilder från den senaste utlandsresan som var till St Petersburg, Ryssland.

Sankt Petersburg är en mycket stor stad, den klart största vid Östersjön, en stad med närmare fem miljoner invånare. Förra året började rederiet St Peter Line erbjuda resor med bilfärja mellan Helsingfors och Sankt Petersburg, i år mellan Stockholm och Sankt Petersburg. Det fiffiga med att resa med dem är att de erbjuder visumfria resor där man kan stanna i Ryssland i maximalt 72 timmar. Vi valde att boka Helsingfors-Sankt Petersburg-Stockholm där vi bokade hotell på egen hand. Rederiet erbjuder resor med hotellpaket men vi valde att fixa allt på egen hand.

Mellan Helsingfors och Sankt Petersburg sker sjöresan med Princess Maria, en färja från 1981 som ursprungligen levererades till Silja Line under namnet Finlandia.



Fartyget var i gott skick även om det märktes att hon var till åren, det fanns inte så mycket att göra ombord annat än att njuta av det magnifika havet och sommarvädret. Resan tog 13 timmar, avfärden skedde 19:00 från Helsingfors.





Jag har rest ganska mycket i Östeuropa, bland annat i Vitryssland så jag vet hur det är att passera gränser och fixa visum. Vid ankomsten till hamnen i Sankt Petersburg gick passkontrollen väldigt smidigt, det hela var avklarat på ungefär en minut när det väl var min tur att gå fram till båset. Det enda som behövdes fyllas i var ett inreseformulär.



I samband med att båtresan bokades var man tvungen att boka en bussresa från hamnen till själva stan, det fanns tre olika stopp att välja mellan, alla nära de tre olika hotell som ingick i hotellpaketen. Vi valde som tidigare nämnt att boka hotell på egen hand, hotellet som vi bodde på hette Radisson Sonya Hotel, ett alldeles förträffligt hotell även om vandringen dit från transferbussen var väldigt svettig. Smartast hade varit att ta en taxi till hotellet men envisa som vi är valde vi att promenera i en timma. Jag har nu bott på 39 olika Radisson-hotell och detta hamnar väldigt högt upp på min personliga topplista. Servicen var väldigt bra, lobbyn inget att skriva hem om men rummen var mycket trevliga, inte så stora men rena och med en intressant design.






Sankt Petersburg är som sagt en väldigt stor stad, helt klart den enda riktiga storstaden belägen vid Östersjön. På knappt tre dagar hinner man bara nosa på det staden har att erbjuda. Paradgatan Nevsky Prospekt har säkert många hört talas om, onekligen full fart på den gatan men de olika klädesbutikerna var inget som intresserade mig så där särskilt mycket.




I en såpass historiskt intressant jättestad som Sankt Petersburg finns det förstås en massa sevärdheter, den kanske mest kända av dem alla är Vinterpalatset, de ryska tsarernas forna residens.




Vinterpalatset är verkligen en magnifik byggnad, men jag undrar om de har centraldammsugare? Snacka om jobb att hålla rent i en byggnad av den kalibern.

Något som man bör göra under ett besök i Sankt Petersburg är att ta en kanaltur, vi tog en tur som tog en timma och kostade motsvarande 100 sek per person. Det finns många olika operatörer så det är bara att skutta ombord på vilken som helst. På vår tur var all information var på ryska vilket innebar att det var bara att sitta och iakta det som passerades under färden.





En kort videosnutt från båtturen:



Nu letade jag inte särskilt noga men det var inte direkt lätt att hitta spår från Sovjeteran, dock hittades bland annat några visdomsord av den store Lenin i metron samt den eviga lågan som hedrar de ryssar som föll under det stora fosterländska kriget. Apropå metron, fotograferande där var totalförbjudet under Sovjeteran, fast Sibirien hade man nog ändå inte hamnat i.





De ortodoxa kyrkorna med dess kupoler är något som åtminstone jag förknippar med Ryssland, givetvis fanns det sådana att beskåda i Sankt Petersburg. Uppståndelsekyrkan är en av de mest kända.





En annan given sevärdhet är kryssaren Aurora som spelade en roll under den ryska revolutionen 1917.







Det kostar ingenting att besöka Aurora, ombord på fartyget finns det olika utställningar, dock bara på ryska. Den enda incidenten under vårt besök i Sankt Petersburg skedde ombord på Aurora. Det var en gentleman på dryga femtio år som pekade på en skylt och flera gånger sa på ryska att vi måste betala för de foton vi tog ombord. Konstigt nog sa han bara det till oss, inte till de ryssar som var ombord. Yes, yes very good fick han som svar utan att inkassera en endaste rubel, men företagsam det var han, hatten av för det.





Normalt sätt brukar jag inte handla krimskrams men denna gång valde jag att köpa en söt liten matruschkadocka, ni vet de där ryska trädockorna. Det fanns några stycken i butiken som vi besökte.



I övrigt köpte jag ingenting förutom snacks till hotellrummet liksom en flaska vodka och armenisk konjak. Den armeniska konjaken/brandyn var en rätt stor exportvara från det dåvarande Sovjetunionen. Vodka fanns i många prisklasser, de billigaste jag såg kostade 20 kronor för en halvliter.



Hur var det då med maten? Jodå, helt ok eller bättre än så enligt mig. Teremok (Теремок) är en bra matkedja som erbjuder billig rysk mat, bland annat den klassiska ryska rödbetssoppan Borsjtj. De hade menyer på engelska vilket förstås är synnerligen praktisk om man en stackare likt jag som är skandalöst usel på ryska. Den bästa måltiden under resan intogs på restaurang Kavkaz, en georgisk sådan. De där spetten med kött, ack ack!




Några vänner till mig har tipsat om att åka till Georgiens huvudstad Tbilisi innan staden blir alltför hypad, jag är benägen att tro på deras ord. Med mat av den kalibern spelar det ingen roll hur resten är.

Ryssland är rommens förlovade land, och då syftar jag inte på drycken rom utan romkornen från olika fiskar. Det fanns t o m chips smaksatt med rom.



En trist naturregel är att allt det roligare tar slut alldeles för fort, så även med denna resa. Det som kvarstod var en sjöresa på 24 timmar hem till Stockholm. Resan skedde med Princess Anastasia, byggd 1986 för Viking Line med namnet Olympia.



Vid ombordstigningen röntgades samtliga väskor, alla hade vi sprit i våra väskor men det var bara Eddan och jag som var tvugna att öppna våra väskor för de bistra vakterna (äntligen lite östkänsla!) men pragmatisk som jag är visade jag några ölflaskor som jag hade i ryggsäcken, vakten sa att det var ok, Eddan däremot var tvungen att lämna in sina vodkaflaskor för att hämta ut dem timman föra ankomst till Stockholm. Mina vodkaflaskor lät jag vackert ligga kvar i resväskan, 1-0 till Gyllenbock!

Det var ännu en underbar resa på Östersjön, avfärden från sankt Petersburg skedde från en annan hamn än vad vi anlände till, en betydligt mer intressant sådan. Första sjömilen av resan gick väldigt långsamt då den skedde i den högsta grad levande hamnen. Så härligt att se en riktig hamnstad, skärpning Stockholm! Det var nästan så att man kunde ta på de andra fartygen.






En till kort videosnutt:



En flaska öl till dem som kan översätta nedanstående skylt, eller vänta nu. Det är förstås alldeles för lätt!



Det var som sagt en härlig sjöresa till Stockholm, verkligen strålande.



Hytten var trång, särskilt för fyra personer så det kändes motiverat att tillbringa den största delen av resan utanför hytten.



Fartyget var större och med bättre ubud jämfört mellan Helsingfors-Sankt Petersburg, maten däremot var lika tråkig. Ombord på Silja Line och Viking Line äter man bättre än på St Peter Line. Kaninburgare, nej tack!



Ombord på de bägge fartygen var utbudet av öl väldigt svagt, utbudet i taxfreen var också svagt jämfört med andra rederier men det fanns en liter vodka för 4 EUR för den intresserade. Drinkar i baren fanns det dock gott om, billigt var det också. För 5 EUR fick jag denna rackare. Trots att det är en dryg vecka sedan resan har jag redan glömt bort namnet på drinken, men god det var den.




Sankt Petersburg är verkligen en stad värd att besöka, jag blir så less på folk som den svenska kvinnan vid incheckningen i Sankt Petersburg som beklagade sig över hur dålig servicen i Ryssland var och hur uselt allt var. Mein Gott, med den inställningen är det väl lika bra att aldrig lämna sin lilla håla i Sverige och enbart handla på ICA eller Konsum, den stora världen utanför Sverige är ju så hemsk. Kan man sin läxa vet man att Ryssland är lite annorlunda jämfört med Sverige, för egen del blev jag charmad från första stund. Det var inga som helst problem med någonting. Enda lilla nackdelen är att ryssar röker som tokar, däribland inne på restauranger även om de numera har rökfria områden inne på de flesta restauranger. Det kan vara värt att lägga på minnet om man har problem med tobaksrök. Språket är väl egentligen ingen nackdel, men föga förvånande är det ett stort plus att kunna ryska då ryssarna inte är duktiga på engelska.

Sankt Petersburg kändes väldigt modernt. Bilarna var i de flesta fallen modernare och dyrare än i Stockholm, fast det gällde inte polisbilarna.



Vidare är staden mycket ren och med en massa fina sevärdheter och då syftar jag inte bara på de synnerligen eleganta ryskorna. Ryskorna gillar inte mjukisbrallor utan det är en annan sorts klädsel som gäller, nedanstående exempel var inte direkt konservativ. Undrar var man undertecknar importhandlingarna?



En annan sak som var kul att se är alla brudparen som lät sig fotograferas runt omkring i staden, oavsett dag på veckan. Tänk att se något liknande på säg Sergels Torg.



Ryssland är Ryssland, ja annat kan inte sägas.

Men det är verkligen perfekt med dessa visumfria resor som både sparar pengar och tid med visumansökan. Men nästa gång vill jag stanna längre och se mer av Ryssland, det är landet värt. Landet är fortfarande billigt, förutom boende kanske. taxi är förhandlingssak, så det kan bli dyrt om man inte vet hur man skall bete sig.

Grabbar, vart åker vi nästa gång?

8 kommentarer:

Weine sa...

Kul resa! Men den där Princess Maria var ruskigt likt Estonia.

Weine sa...

Hur vågade du fota puman som går ner för trappen? Kunde ju slutat med en ståplats i Finska gulfen.

Gyllenbock sa...

Weine: det var en trevlig resa, kan inte annat än att rekommendera att åka till Sankt Petersburg. Angående fotot så måste man ibland chansa, i värsta fall hade jag fått stanna i hytten resten av resan. :) Men bilden säger en hel del om många ryska par, hon ett kuttersmycke och han lite lätt sliten sådär.

Eddan sa...

Var det inte din drink som hette Bronx?
Vad får jag för flaska om jag "gissar" rätt på skylten? ;-)
Väldigt trevlig stad tycker jag med. Skulle behövt några dar till. Fast så säger man om alla ställen man åker till.

Gyllenbock sa...

Eddan: jo så hette drinken, hmmm jag är så usel på drinkar att jag alltid glömmer bort namnen på dem. Några dagar till hade varit fint, men som du säger så är det alltid.

Johan sa...

Faaan vad nice, nu måste jag börja kolla på kryssningar till St P. Riktigt gött att slippa visumkrånglet!

Gyllenbock sa...

Johan: absolut, visumfria kryssningar är väldigt praktiskt. Stannar man i ett par nätter hinner man dessutom se en del av den magnifika staden.

Jonas sa...

Alltid lika kul att läsa om dina turneer,keep it up!