torsdag 7 juli 2011

En öl efter jobbet

Nu är denna arbetsvecka över, för att fira det dracks för några timmar sedan en Eskilstuna Slagsta Single Hop Ale på Glenfiddich Warehouse i Gamla stan.



Slagsta Single Hop Ale är som namnet säger en singelhumlad öl, humlen som använts i ölet är Citra, en amerikansk humlesort som såg dagens ljus 2008.

Ölet var gott och uppfriskande, det som framförallt kännetecknade doften och smaken var den påtagliga humligheten i form av främst grapefrukt. Det fanns även en dos karamell och lätta jordiga toner som balanserade det hela på ett bra sätt.



Slagsta Single Hop är blott mitt andra öl från Eskilstuna Ölkultur, första ölet som jag drack från dem var Stenby Single Hop vilken jag också tyckte om. En positiv start alltså, nästa gång vill jag gärna dricka ett mörkare öl från Eskilstuna för att se hur duktiga de är på att brygga sådana ting.

2 kommentarer:

Stefan - Ölsvammel sa...

Mitt tips är att ta tåget till Eskilstuna och besöka Eskilstuna Ölkultur. Dom har en riktigt trevlig pub som ligger på en liten ö i ån. Tar bara en timma med tåget, men glöm inte att föranmäla dig till EÖ innan.

Gyllenbock sa...

Jo jag vet, har länge funderat på ett besök men det tycks aldrig bli av. Har du någon favorit bland deras öl?