onsdag 2 februari 2011

Några lunchöl med Eddan

Både Eddan och jag var lediga idag så vi passade på att dricka några öl till lunch, eller snarare efter lunch. Ibland får man helt enkelt ta sig några friheter. Livet är för kort för att hela tiden följa regelboken.

Igår släpptes det som bekant årets första nyheter på Systembolaget, av dem drack vi två idag. Vi började med en Sierra Nevada Celebration 2009 samt nyheten 2010.



De två ölen var väldigt lika varandra men årgång 2009 hade en sötare doft, den var inte heller lika besk. Föredrog den framför den färskare men överlag är jag inte så imponerad av Celebration längre, upplevde den som godare förr.

Eddan hade med sig en flaska Belgoo Arboo, en Abbey Tripel.



"Typisk" belgare, smaken var bättre än doften. Kryddor, lite citrus, rätt söt med en lätt syrlighet. Ok men inget märkvärdigt.

Achel Bruin är blott det andra ölet från trappistbryggeriet Brouwerij der Trappistenabdij De Achelse Kluis som jag druckit. Ölet släpptes igår på Systembolaget.



Visade sig vara en stabil öl. Skummet var fint gräddigt i mitt orvalglas. Torkad frukt, jäst, malt och kryddor. Fanns även något småtrevligt sött i smaken, inte var det väl jordgubbe? Kan tänka mig att köpa några flaskor till.

Vill även passa på att tacka Eddan för gåvan i form av en flaska Nøgne Ø Dark Horizon Third Edition, hoppas att den är godare nu än första gången.

2 kommentarer:

Eirik @ Basunen sa...

Visst är Eddan fenomenal, fick också en flaska 3.rd av honom... hmm undrar på vilka baktanker han har...

Gyllenbock sa...

Jadu, vad är han ute efter denna gång? vi får väl se.