fredag 21 januari 2011

På Basunen är det alltid bra

Eirik har redan skrivit om gårdagen, det var återigen en trevlig kväll på Basunen. Faktum är att jag aldrig varit där utan att dricka något intressant. Igår drack vi några gemensamma objekt, jag hade även med mig en Fantôme Hiver och Eddan Gouden Carolus Cuvee Van De Keizer Rood/Red, Cantillon Kriek och Dugges 1/2 Idjit!.

Vi började alltså med S:t Eriks Dubh.



Ingen höjdare tycker jag. Doften var dock bättre än smaken, en hel del whisky och rök. Smaken, ja den var alldeles för tunn och tråkig för en Imperial Stout. Snudd på vattnig munkänsla. Tur att ingen egen flaska köptes utan vi nöjde oss med att dela på en. 2.5/5

BrewDog Abstrakt AB:04 stod näst på tur.



God öl helt klart. Intressant doft och smak av chili, trä, choklad och lite lätta kaffetoner. Gillade munkänslan och att ölet var relativt lättdrucket på ett positivt sätt. Kul med en riktigt bra öl från BrewDog, brukar ju vara lite si och så med den biten enligt mig. 4.1/5

Gouden Carolus Cuvee Van De Keizer Rood blev jag inte imponerad av, en besvikelse helt klart.



Alldeles för tvålig för min smak, parfym, kryddor och alkohol. Nä, kändes inte balanserad. Har ingen större lust att smaka igen. 2.3/5

Öl från Brasserie Fantôme dricker jag inte ofta så det var spännande att smaka Fantôme Hiver.



En inte helt vanlig Saison, mörkare än vanligt. Kryddor och jäst, även en lätt fruktighet i doften. Smaken var bättre än doften, torr med en småtrevlig syrlighet. Lättdrucken och uppfriskande. Inte en superöl men helt ok. 3.4/5

Amager Galanthus Nivalis var aftonens sista nya öl.



Tyvärr inte värt sitt pris, även här är det bara att konstatera att det var tur att vi delade en flaska på tre personer. Tunn och tråkig, varken doftade eller smakade mycket. Lite malt, torkade frukter samt en hygglig vinositet men annars inte mycket. 2.8/5

Efter nästan tre veckors uppehåll var det kul att återigen dricka några öl. Jag var lite nervös inför kvällen, skulle jag somna efter öl nummer ett? Dra fram kniven? Börja sjunga sentimentala visor på finska? Kan meddela att inget av det hände utan det var som sagt ännu en fin afton på Basunen, ett ställe där det alltid är bra.

1 kommentar:

Eddan sa...

Du blev även slickad ren i ansiktet av Watson. Då slipper du duscha på ett tag, hehe.
Återigen en skön kväll med bra/ok öl.