torsdag 6 januari 2011

Helårsrapport 2010

Precis som 2009 försökte jag hålla koll på hur mycket öl som egentligen konsumerades 2010 samt hur mycket kalaset kostade.

Resultatet för 2010 blev följande:

Antal liter öl: 156
Nya ölsorter: 525
Totalkostnad (Systembolaget, krogbesök m.m): 23700
Dyraste månaden: juli, 3900
Billigaste månaden: april, 300
Blötaste månaden: juli, 20 liter
Torraste månaden: april, 8 liter

Jämfört med 2009 då 106.4 liter dracks ökade intaget med 49.6 liter, en rejäl ökning med andra ord. Kostnaden 2009 var ungefär 18000, 2010 blev alltså 5700 kronor dyrare.

Årets godaste öl? Jag måste nämna två som verkligen var upplevelser utöver det vanliga:

Cantillon Soleil de Minuit 4.9/5
Nøgne Ø Dark Horizon First Edition 4.8/5

Kan inte tro att öl kan bli så mycket godare än de två ovanstående.

Årets absoluta magplask?

Nils Oscar Tripel 0.7/5

Där snackar vi om en riktig katastrof! Som jag skrev på bloggen i juli 2010: "Det är tur för mänskligeten att bara 2000 flaskor tillverkades."

Nörd som jag är ska jag även försöka hålla koll på vad årets bravader kostar samt hur mycket som egentligen dricks. Hittills är det enkelt då noll kronor har lagts på öl, januari kommer att bli en lugn månad för min del.

5 kommentarer:

Johan sa...

Du är ju i nivå med medeltjecken vad gäller liter öl. Ungefär 2000 kronor i månaden är ändå inte så jättemycket pengar om man ser till vad du har fått för de pengarna :)

Mikael sa...

Jag är glad att jag varit med vid alla tre av dessa öl. Bäst och sämst. Kyss

Fredrik sa...

Gött att du har koll på utgifterna och antal liter du druckit, det vågar jag inte kolla för egen del... ;)

Gyllenbock sa...

Johan: det är sant, en hel del kul fick jag för pengarna. För övrigt inte tokigt att befinna sig på samma nivå som tjeckerna.

Johan: härliga upplevelser helt klart! Ja även NO Tripel var en upplevelse, fast ok inte så härlig dock.

Fredrik: gissar att du får lägga till en nolla på bägge. :)

Jonas sa...

Jag håller med Fredrik,man vill inte veta.
Men det är klart någon måste ju hålla världens bryggerier&krögare vid liv.