måndag 20 december 2010

Öl nummer 500

I år blir det nytt rekord för mig vad gäller att ha druckit/provat nya öl. Häromdagen dracks nummer 500. Någon stor "ticker" lär jag aldrig bli men gör så gott jag kan. Tanken var att dricka en riktigt spektakulär pjäs i form av en Sofiero 7,2 eller något liknande som nummer 500 men jag nöjde mig till slut med en Dugges Idjit!



I ärlighetens namn visste jag att Idjit! var god, något annat var otänkbart. Och visst var det en väldigt god öl!

Ölet såg ut som den finaste motoroljan, inget skum. Mycket rostad kaffe i doften och smaken. Lakrits, mörk choklad, lite vanilj. Fint fyllig och åt det vinösa hållet. Även en lätt syrlighet. Verkligen god med en lång och torr rostad eftersmak. Skönt "lättdrucken", ja gott gott!

4.3/5

2 kommentarer:

Johan sa...

500 är helt klart respektabelt på ett år, sålänge man inte är dansk i alla fall. Jag har inte hållt exakt räkning men jag ligger nånstans kring 300 nya i år tror jag.

Gyllenbock sa...

"Dansk" har jag inte varit, har som mål att i alla fall dricka minst 10cl av varje med några undantag.