onsdag 22 december 2010

Nøgne Ø Sunturnbrew

I år inträffade vintersolståndet 00.38, den 22:e december. För att fira att vi återigen går mot ljusare tider kilade jag ner till förrådet och plockade med mig en flaska Nøgne Ø Sunturnbrew. Ölet släpptes på Systembolaget i mitten av juni men jag valde alltså att spara flaskan till idag. Tycker att det var en passande flaska för dagen. Egentligen borde ju vintersolståndet firas ordentlig, vad är midsommar mot en dag som denna?



Mörkbrun färg med ett litet, gräddigt skum. Doften innehöll, eller innehåller (jag dricker ölet just nu) rostad malt, lakrits, rök, mörkt bröd och kola.

Smaken är ganska "egen", lite svår att definiera. Väldigt söt, malt, lakrits, farinsocker, rök, kola, aska och nötter. Även en del humle, ja det fanns svaga gröna inslag. Jag känner att ölet innehåller en del alkohol (11%) men det stör ej.

Verkligen en annorlunda öl, skönt fyllig med en tjock vätska. Drickvänlig, men som sagt rejält söt.

3.6/5

Nøgne Ø är verkligen inte ett konservativt bryggeri.

2 kommentarer:

fajanen sa...

Ja, verkligen en speciell öl. Första gången jag drack tyckte jag att den var god men lite för söt. Andra gången tyckte jag att den var mycket bättre. Kände röken mera då.

Jonas sa...

Jag tycker det var ett fantastiskt öl och hade nog satt minst4,8i betyg.