fredag 10 december 2010

Julölsprovning med bland annat en Nils Oscar Julöl 2002

Igår hade Eddan, Eirik, Silenzi och jag en enklare julölsprovning hemma hos mig, vi provade 11 julöl varav två var från Estland samt en Nils Oscar Julöl anno 2002. Övriga finns att köpa på Systembolaget just nu för den som är intresserad eller törstig. Noterbart var att det var första gången i år som jag drack julöl hemma, tidigare har det bara blivit ett par på krogen samt en tillsammans med svåger. Min tradition är att enkom dricka "julöl" i december.



Innan vi började med julölen drack vi den goda Stone 14th Anniversary Emperial IPA.



Upplevde doften och smaken som fräsch, mycket ananas och apelsin. Även en del gräs och kryddor. En lite annorlunda DIPA som var bra balanserad, både humle och malt. Inte vulgärt bitter.

Eftersom vi är väldigt seriösa herrar gick kvällen i vetenskapens tecken, ja idag är det ju Nobeldagen så det passade bra.

Syftet med kvällen var att utse det bästa julölet, alltså var forskningsfrågan enkel: "vilken julöl är godast?". Metoden var också enkel, det var bara att korka upp, sniffa och dricka. Varför krångla till det? Källorna ansåg vi vara pålitliga, det var trots allt originalöl och inga tvivelaktiga kopior. Resultaten av vår undersökning följer nedan:

Första ölet julölet för kvällen var Viru Jõulusokk från AS Viru Õlu. På etiketten stod det att det var ett öl för "högtidsdagar". Ni får ursäkta min dåliga estniska, förstår bara var fjärde ord eller så.



Min erfarenhet av baltiska öl är att de inte är alltför goda, ok ok jag har inte druckit så många förstås. Jõulusokk var dock ok utan att för den delen på något sätt vara lysande. Malt, torkad frukt, lite karamell, inte mycket till julkryddor. munkänslan var tunn och det fanns spår av papp i smaken.

BrewDog There Is No Santa var kvällens andra julöl.



Väldigt kryddig doft, påminde starkt om pepparkaka. Smaken var inte lika kryddig. Rejält besk med en ganska tunn munkänsla. Klurig öl, ok men inte helt i balans kan man lugnt säga. Drickbar men lite jobbig i längden.

Sigtuna Merry Christmas var stabil men inte heller den alltför intressant.



Doften var diskret vad gäller kryddor, smakade mest malt och olika kryddor. Även lite choklad. Inte så mycket humle. Noterade att kolsyran var stickande.

Det är inte ofta jag dricker öl från Åbro, detsamma lär gälla grabbarna men vi slängde in en Åbro Sigill Ekologiskt Julöl.



Nja, tyvärr men den höll inte måttet. Blek och tafatt. Inte julig, smakade mest malt, bröd och lite "papp". Dock inte odrickbar.

Öl från Island dricks ej ofta, så det är värt att ta chansen då det finns öl på Systembolaget från det intressanta landet. Ölvisholt Jólabjór handlar det förstås om.



Bra rököl visade det sig vara, lättdrucken med fina rökiga dofter och smaker. Tummen upp!

Sedan var det dags för kvällens mest "udda" öl, ja en gammal raring från 2002 är nog rätt udda i dagens värld. Skulle Nils Oscar Julöl anno 2002 fortfarande vara drickbar?




Det rådde delade meningar om hur gott ölet egentligen var. För egen del ansåg jag att ölet fortfarande höll måttet även om det förstås inte gick att undvika att känna att ölet hade en del år på sitt samvete. "Dammig" alltså med en del papp men även kola och nötter samt torkad frukt. Obefintlig kolsyra, tunn munkänsla. Intressant upplevelse kan man säga.



Mikkeller Santa’s Little Helper 2010 hade en smak av lakrits som jag förknippar med en lakritssort som jag ibland åt som valp då vi besökte Finland på somrarna på 1980-talet. Kan dock inte minnas vad den hette. God öl med bra "julkryddor", noterbart var att vätskan var åt det klibbiga hållet.



Ocean Eko Julöl var ingen höjdare. Rätt menlös då den varken doftade eller smakade sådär vidare mycket. Mest karamell och malt, diskret kryddighet.

Ännu tråkigare var nästa öl, Puls Jõululegend Tume Õlu från Eesti Vabariik. (tog visst ingen bild på den, jaja så kan det gå)

Söt med en viss smak av papp samt bröd. Inte alls "julkryddig". Någon i salongen sade: "inte pappig nog". Ja det är det där med den vetenskapliga objektiviteten.



Anchor Our Special Ale drack jag förra året och tyckte att den var bra. Det var den även i år, annorlunda öl med smak av lakrits, kryddor och "trä".

Nästa öl fanns ej på Systembolaget förra året vad jag minns, men däremot 2008. I år är den tillbaka på hyllorna igen. Min flaska var lagrad sedan januari 2009, yrar om Nøgne Ø God Jul. Har fått det bekräftat att flaskorna som säljes i år är bryggda 080609 (på norska 090608), alltså från samma batch som jag lagrat i nästan två år. Så kan det gå, Systembolaget säljer alltså "gammal" öl fast det är ingen fara då bäst före är 2013.



Jättegod öl tycker jag, fint kryddig med även choklad i smaken. Bra julöl om jag får säga vad jag tycker.

Egentligen borde vi ha druckit kvällens sista öl någonstans i mitten för att rensa munnarna våra men så blev det inte.



Lindemans Kriek Cuvée René var sådär härligt uppfriskande som bara en lambic kan vara, särskilt efter alla julölen. Rejält syrlig men något som förvånade mig en del var att ölet varken doftade eller smakade så mycket körsbär som man kanske kunde tro. Men gott hursomhelst.

Vad blev då resultatet av vår undersökning? Noterbart är att vi använde oss av poängskalan 0-5, halvor tillåtna. Detta kom vi fram till:

Ölvisholt Jólabjór 14 poäng
Nøgne Ø God Jul 14
Anchor Our Special Ale 2010 13
Mikkeller Santa’s Little Helper 2010 13
BrewDog There Is No Santa 11
Sigtuna Merry Christmas 10
Nils Oscar Julöl 2002 9,5
Viru Jõulusokk 8,5
Puls Jõululegend Tume Õlu 8
Ocean Eko Julöl 6,5
Åbro Sigill Ekologiskt Julöl 6,5

Dessa julöl/vinteröl spretar åt alla möjliga håll. Skall jag vara helt ärlig är de flesta av dem inte alltför spännande men det finns förstås ljusglimtar. Högsta enskilda poäng blev 4, lägsta 0,5.



En kul kväll det var det, hoppas att alla var nöjda. Nu vänder vi blad och fokuserar på något annat.

2 kommentarer:

fajanen sa...

Ja, visst är provningar roligt. Kul att uppleva många olika öl under en kväll tycker jag. Även fast en och en hemma också är skönt på sitt sätt.

Jag gillade nog Sigtunas mer än vad ni gjorde.

Intressant vad det gäller Nögnes God Jul. Det är alltså från samma batch?

Gyllenbock sa...

Jag tycker också att det är kul med många nya öl under en kväll istället för att sitta med sin egna flaska så att säga.

Tror att det är från samma batch, måste kolla nästa gång jag är på Systemet. God öl hursomhelst.