onsdag 15 december 2010

Årets sista besök på Systembolaget

Var på Regeringsgatan idag en kvart över 10.00 för att inhandla några av mitt-månaden-nyheterna som släpptes idag. Det blev mitt sista besök på Systembolaget i år. Kö till whiskyavdelningen men eftersom jag bara skulle handla öl var det bara att knalla förbi kön.

Det var rörigt i butiken då folk inte hittade det de ville ha. Jag förstår att det är ont om plats i butiken men smartast vore väl om alla tillfälliga nyheter fanns samlade på samma hylla som förut? I närheten av den hyllan skulle man ha kartonger med fler öl då de på hyllan tar slut. Hmmm, ja logistik är inte enkelt.

Min korg blev inte alltför imponerande jämfört med många andras.



Det verkar som att det råder Brewdog-feber i vårt rike, Devine Rebel fick jag ej tag på. En lirare hade köpt 10 stycken Abstrakt 04, är den så god? En annan hade sju stycken från Sierra Nevada i sin korg, nå de var ju billiga jämfört med vissa av de whiskyflaskor som släpptes idag. Dagens dyraste whisky kostade 120.000, som hittat!

Nå, dessa öl blev det i alla fall:

Amager Galanthus Nivalis: Barley Wine från Amager, ja den lär funka.
Amager Dicentra Cucullaria: en Sour Ale, hit or miss? Vi får se.
S:t Eriks Dubh: måste ju provas, de andra ölen från S:t Eriks har varit upp och ner.
Strömsholms Malakias: gillade den på ölmässan, perfekt till grillat?
Stille Nacht 2009: jag tycker att den är bra, perfekt att lagra också.

6 kommentarer:

Weine sa...

Ingen 3F Schaerbeekse Kriek?

Gyllenbock sa...

Nä, har ett par hemma och drack den inte för så länge sedan. Måste prioritera ibland.

Baggen sa...

Hoppsan, gick Mikkeller/Brewdog Rebel åt så fort? Jag fick tag på 1 flaska iaf. Jag köpte 5x Abstrakt 04 själv varav 1x är till en annan person som inte hade tid att köa. Den ska vara riktigt bra enligt en del bekanta och jag är ju svag för tunga imperial stouts.

Johan sa...

Jag tänkte kila förbi bolaget imorn och se om det finns något kvar att beställa. Några Stille Nacht, en Abstrakt och en Malakias är det som står på listan, resten hoppar jag då de är för dyra eller ointressanta. Blir väl inte jätteledsen om jag missar Abstrakten heller, verkar ju jäkligt god men också dyr.

Unknown sa...

Ja, det var riktigt rörigt precis som förra gången på Regeringsgatan, kan ju inte vara så roligt för personalen heller tänker jag..
Hoppas det återgår till det "normala" när all julöl är borta.

Fick inte tag i någon M/BD Rebel heller, tack vare några j**** lirare som snott kopparkablar på Roslagsbanan, så den var 30 min sen...

Gyllenbock sa...

Baggen: ja tyvärr var den slut, nästa gång får jag nog se till att vara där då de öppnar. Det var i alla fall inga problem att gå förbi whiskykön, alltid något.

Johan: så är det, det går inte att köpa allt.

Oscar: trist att banditerna ska ställa till det! Stjäla kopparkablar, ja mycket ska man behöva vara med om.