måndag 29 november 2010

Resmål Amsterdam

Mina vänner, detta är det sista inlägget om Amsterdam. Ordet öl kommer inte att nämnas (eller jädrans där gjorde jag ju det ändå). Det blir några ord om Amsterdam som resmål samt några bilder, håll till godo.

Amsterdam är en väldigt behaglig stad att leka turist i. Det är enkelt att ta sig med tåg från flygplatsen och själva staden är intim och promenadvänlig. Jag upplevde trafiken som lugn, fast det gäller att se upp för cyklisterna för sådana fanns det gott om.



Verkligen trevlig tycker jag då en stad har fler cyklister än bilister.

Kanalerna är charmiga, jag tycker om städer som har mycket vatten.





En kanaltur med båt är verkligen att rekommendera. Det fanns många olika rederier, vi tog en på måfå och det var bra. En timma tog turen som kostade 8 EUR. Det är alltid intressant att se en stad från ett lite annat perspektiv.



Sevärdheter finns det gott om i Amsterdam, Red Light District kan man säga mycket om men är man i Amsterdam bör man i alla fall gå förbi området. En märklig upplevelse kan man lugnt säga. Inga bilder därifrån, fotoförbud är det som gäller. Vill ni flukta får ni åka dit själva.

Jag blev lite förvånad över att det fanns så många Coffeeshops som det fanns. Precis överallt kändes det som. Besökte ingen dock, det räcker med att ha öl som last.





Anne Frank House
är värt att besöka, köerna såg ganska långa ut men de gick rätt fort. Ni känner väl till historien om Anne Frank och hennes tragiska öde? 9 EUR kostade en biljett.



Nu är inte jag någon större expert på konst, men är man i Amsterdam finns det fina möjligheter att se legendariska konstverk. Rijksmuseum har många klassiska verk, bland annat av den inte helt okände Rembrandt. Rijsmuseum har ett stort utbud av klassiska verk, så man kan förstås tillbringa många timmar där om man är en entusiast men är man mer normal räcker ett par timmar långt.



Matmässigt är Amsterdam en stabil stad, särskilt bra asiatiska restauranger fanns det. Jag gillar pommes så precis som i Bryssel fanns det möjlighet att gotta sig.



Vad får då Amsterdam för skolboksbetyg? Skalan är 1-5, den gamla hederliga betygssättningen. Jag drar till med en stabil 4:a, en riktigt angenäm stad alltså. Perfekt för en weekend eller längre än så. Det vore skoj att någon gång bo i en husbåt. Tänk vad smidigt att fånga en fisk eller två till frukost, fast frågan är förstås hur ätbara de är?


3 kommentarer:

Freedomtravel sa...

Har alltid velat åka till Amsterdam, men det har inte blivit av än... Men man kanske ska ha nåt kvar att se fram emot ;)

Johan sa...

Det är jäkligt nice att se Amsterdam från cykelsadeln också faktiskt. Dessutom tar man ju sig snabbare mellan diverse barer och ölbutiker med cykel ;)

Gyllenbock sa...

Freedom: det är många ställen man bör åka till men som inte blivit av. Jag har inte ens varit i London. :)

Johan: kan tänka mig det, Amsterdam på våren med en cykel, ja det kanske borde provas.