lördag 27 november 2010

Ölbutiker i Amsterdam

Ett par ölbutiker besöktes i Amsterdam, De Bierkoning t o m ett par gånger. En härlig butik med ett mycket stort utbud av öl. På nedre plan hade de en hylla med olika lambic.




Priserna var bra, 3 Fonteinen Schaerbeekse Kriek 75cl gick på 12 EUR. 18 cl De Molen Hel & Verdoemenis Misto B.A. kostade 3.80 EUR, på Systembolaget kommer en flaska att kosta 59.90. På krogen i Stockholm är det inte lätt att hitta öl från De Molen, det är Monks Café som har flest men till vansinniga priser. 18 cl De Molen Hemel & Aarde Bruichladdich tar de 295 för, 18 cl De Molen Tsarina Esra Reserva för behagliga 495! Nä, jag har svårt att ta det stället seriöst.





Bierkoning var verkligen en bra ölbutik, kanske den bästa jag besökt. Runt 1000 olika öl. Väldigt centralt läge med humana priser samt schysst service. Nästa gång vill jag ha en bil ståendes i närheten. Utbudet var varierat men med betoning på Belgien och Nederländerna. De hade en hel del skandinavisk öl, från Mikkeller, Haandbryggeriet och Nøgne Ø. Noterbart är att de även hade åtta olika öl från Hantverksbryggeriet i Västerås.

De Gekraakte Ketel / The Cracked Kettle låg i närheten av Bierkoning, även det en mysig butik men problemet var priserna. Det mesta kostade betydligt mer än på Bier Koning. Öppettiderna är bra på Cracked Kettle, 12-22 varje dag. Bierkoning hade lite mer varierade tider, dock öppet varje dag även där. Som exempel, söndag 13-18.



De hade också ett varierat utbud men fokuset låg helt klart på öl från USA. Många "ölnördsöl" kan man gott säga.



Cracked Kettle hade också två plan, på övervåningen fanns de flesta ölen från USA.



Otroligt nog köpte jag inte en flaska, hade tänkt göra det med började tveka med tanke på priserna. Deschute The Abyss 65cl gick på 24.10, hade gärna provat det ölet men årgången var 2009 vilket jag hört en del dåligt om. (infekterade flaskor) Lost Abbey Angels Share 2008 75 cl kostade prick 50 EUR.

Värt att notera är att från Cracked Kettle kan man beställa öl på Internet, jag har gjort det en gång och allt gick bra. Lite lustigt att en flaska Russian River Pliny the Elder (väldigt färsk) kostade drygt 10 EUR i butiken men på nätet 13.34.

Dessa rara flaskor fick äran att följa med hem:



Sammanlagt kostade de runt 90 EUR, rätt mycket för pengarna tycker jag allt.

2 kommentarer:

Eddan sa...

Jag kan tänka mig att genast åka tillbaka, vilken ölbutik De Bierkoning är! Fantastisk!

Gyllenbock sa...

Bilsemester min herre, bilsemester! Tänk dig följande:

Först tuffar man ner till Bamberg samt München, sedan Luxembourg, Belgien och Nederländerna. Hemresan via Berlin och Köpenhamn. Borde vara rena botgörelsen för levern.