tisdag 9 november 2010

De Ranke Noir De Dottignies

Den vita veckan är nu officiellt över, åtta dagar utan öl blev det. Igår kunde jag inte längre hålla mig utan drack en av novembernyheterna, De Ranke Noir De Dottignies.



Färgen var mörkbrun med vissa röda inslag, skummet krämigt och stort även det.

Doften var lätt rostad, torkad frukt, karamell, lite lakrits och en del kryddor. Smaken hade en hel del karaktär utan att vara suverän. Livlig kolsyra, lång eftersmak. Kände även en del alkohol. Relativt lättdrucken med en medelkropp. Munkänslan var åt det krämiga hållet.

3,5/5

4 kommentarer:

fajanen sa...

Tyckte den var helt ok. Iallafall ett bra pris jämfört med de mycket dyra ölen från samma släpp.

Mindre än en vecka kvar nu tills julöls invasionen kommer.

Gyllenbock sa...

Just ja, julölsinvasionen. Alla kommer absolut inte att provas men den finns en del intressant i det digra utbudet. Kommande måndags mitt i månaden är inte heller helt ointressant.

Anonym sa...

jag tyckte denna hade en hel del gemensamt med carnegie porter.

Eirik @ Basunen sa...

Tyckte den var mycket tam, men det kanske var dagsformen min - har en flaska till som skal ned innan Ams.