onsdag 24 november 2010

Amsterdam måndag

Höll helt på att glömma bort att vi även var i Amsterdam i måndags. Efter att packat väskan och lagt in alla flaskor i bubbelplast, checkat ut och lämnat väskorna hos Conciergen hade vi några timmar på oss innan flighten hem 19:15.

Vi besökte Rijksmuseum, åt enkel lunch och bestämde oss för att dricka några öl till. De flesta barerna tycktes öppna klockan 16 men inte De Wildeman som öppnar klockan 12 varje dag, vackert så. Dessa fatöl har de just nu, plus några till som inte är med på denna skylt:



Jag började med att beställa fatöl nummer 19 som inte syns på bilden. Tror att det var en Marble Special (2009), dvs en engelsk Barley Wine. Lite pinsamt att inte registrera bryggeriet efter att ha frågat den vänliga damen i baren. (på skylten stod det inget om vilket bryggeri utan endast att det var en Barley Wine)



Ölet var sött, mycket malt och torkade frukter. Kändes stark. I ärlighetens namn är jag inte van att dricka öl strax efter lunch på en måndag. Det var lugnt i lokalen, konstrasten mot fredagseftermiddagen var stor. Inga hundar denna gång, i fredags var det i alla fall tre stycken. Hur ofta ser man hundar inne på en svensk krog eller bar?



På De Wildeman serveras ingen mat men lite ost beställde vi, gott! Ost och öl är nästan alltid en vinnande kombination.



Otroligt nog hade jag aldrig tidigare druckit Paulaner Salvator men nu tog jag chansen, är glad att jag gjorde det för gott det var det.



Härligt lättdrucken på ett skönt sätt. Mycket malt, nötter, karamell, bröd. Söt men inte för söt som vissa dubbelbockar kan vara. Kändes som att jag kunde ha svept glaset. Stabil! Skulle inte ha något emot att ha en back hemma. Varför har jag inte druckit den tidigare? Ja vissa frågor kan man försöka hitta ett svar på länge.

Avslutningsvis ett glas De Prael Willy. Resans sista öl, snyft. Liksom de två tidiga ölen var även denna ganska stark, 11% närmare bestämt.



Tyvärr lite unken på något sätt, alkoholen kändes också. Mycket malt även i denna liksom torkade frukter. Ja måndagen bjöd inte på några humlebomber utan här var det malten som stal all uppmärksamhet.

Sammanlagt drack jag 27 öl i Amsterdam, varav 25 var nya bekantskaper. Godast var utan tvekan Great Divide Espresso Oak Aged Yeti Imperial Stout. Russian River Pliny the Elder var också lika god som första gången jag drack den, denna gång var den också väldigt färsk vilket förstås är ytterst förtjusande. 3 Fonteinen Schaerbeekse Kriek var också suveränt god.

4 kommentarer:

AndersAnd sa...

Jag som trodde att det var knark som gällde i Amsterdam! Hursomhelst kan man ju alltid slå två flugor i en smäll. Låter som en skön "trip" i vilket fall som helst, uw, haha.. ;)

Gyllenbock sa...

Räcker gott och väl med att ha öl som "last". Jag gillar verkligen Amsterdam, en skönt avslappnad stad där man nästan kan göra vad man vill utan att hamna i finkan. (ok, något överdrivet)

Johan sa...

Sjyst att de serverar knäckebröd med osten :)

Eddan sa...

Jag måste gå och handla lite ost snart. Varför gör man inte det oftare. Smarrigt till öl.
Längtar redan till nästa öl/turist -resa!