tisdag 14 september 2010

Struise Pannepot Grand Reserva Vintage 2005

Det är härligt att kunna meddela omvärlden att jag nu druckit Struise Pannepot Grand Reserva Vintage, årgången var 2005. Ack vilken trevlig öl!



Mycket sympatisk doft, vinös med tydliga inslag av fatlagringen. Fint, litet gräddigt skum som var brunaktigt.

Smaken gick inte av för hackor, hade kunnat dricka en till utan att protestera. Stor kropp men len och fin, inte mycket kolsyra. Ek, torkade frukter, komplex, ja ölet var smakrikt kan jag konstatera. Givetvis kändes inte den hyfsat höga alkoholhalten på 10% alls.

Mycket god öl som tillhör toppen, men jag tyckte att Pannepot Reserva var aningen, aningen godare. Ja skillnaden är på hela 0.1 poäng. Löjligt kan tyckas men lägger man in sina öl på Ratebeer för statistikens skull blir det ibland såpass små skillnader. Nyckfull och spännande branch detta.

4.5/5

Undrar om jag inte har en flaska till i förrådet? Jag tror det, härligt!

4 kommentarer:

fajanen sa...

Lät riktigt gott. Tror du att det är stor skillnad på 05:an och 06:an? Funderar på att beställa någon av dem.

Manker sa...

Beställde fler från Struise i serien om Pannepot/-eur'ar och olika reservor nu igen. Underbart goda öl där jag är lite ledsen att 05'an vart slut. Får nöja mig med 07 nu. riktigt goda är de iaf!

Baggen sa...

Jag föredrar oxo Pannepot Reserva :)

Gyllenbock sa...

fajanen: tror inte att skillnaden är stor, skulle gärna dricka 06:an för att veta besked.

Manker: funderar på att beställa några till jag också, känns som att det är öl man alltid borde ha hemma.

Baggen: du är klok du. :)