tisdag 3 augusti 2010

Några öl i Bodö

Egentligen är det lite lätt galet att åka på "semester" till Norge två gånger på en vecka. Denna gång befinner jag mig i Bodö tillsammans med gamla farsan.

Givetvis passade vi på att besöka Vinmonopolet, dessa köpte vi med oss till rummet:



Provade är dessa:



Nordlands Pils köptes på Rimi, flaskan kostade runt 16 NOK. Kommer inte att köpa igen. En gång i tiden fanns det ett bryggeri i Bodö som hette Bodø Aktiebryggeri, men tyvärr finns de ej kvar. Dagens Nordlands Pils görs av Ringnes.



En typisk "euro-pilsner" visade sig Nordlands Pils vara, inte mycket att orda om med andra ord. Drickbar men föga upphetsande.



Små Vesen Bryggeri är ett för mig helt okänt bryggeri (ja jag vet att jag är outbildad). Deras Små Vesen Kvernknurr ESB Spesial fanns på hyllan så det var bara att slå till.

En hel del karamell, frukt, en viss syrlighet samt en lätt, lätt rökighet. Bättre än Nordlands Pils men ingen magnifik upplevelse.



Silly Saison var en smått märklig saison, den hade inte mycket av det som jag förknippar en saison med. Visst gick den att dricka men men.

Köper man helt okända öl är det inte helt omöjligt att det ibland inte blir några större smaksensationer.

5 kommentarer:

Eirik den törstiga @ Basunen sa...

Små Vesen har jag för mig var lite småspeciell, men det var iofs i mina tidiga dagar som "finöldrickare", så jag skulle kanske inte tycke det samma i dag....

Anonym sa...

Finns det svenskt kaffe på hotellrummet, eller är ni enbart ute efter det gyllene skummet?

/ Apan - en vän vars pizza kostar under tvåhundra spänn ;-)

hirigalzkar sa...

Globetrotter där!

Den där silly saison vore ju annars kul att dricka såhär under silly season. Men efter din beskrivning skippar jag den nog.

Gyllenbock sa...

Eirik: den var ok fast lite udda på något sätt.

Apan: det fanns kaffe till gubbens stora förtjusning. Jag kan inte förstå att man kan vara så beroende av kaffe. :)

hirigalzkar: det var ok dricka men inte direkt en saison.

Det tragiska är att jag nu inte har någon resa inplanerad, ett faktum som måste ändras snart hoppas jag.

Unknown sa...

Hej! Jag skulle vilja beställa Nordlands pils på flaska! till Finland. Är detta möjligt? Mvh Jerry