tisdag 10 augusti 2010

Haandbryggeriet Dobbel Dose

Då var det dags att kommentera tisdagens öl, Haandbryggeriet Dobbel Dose. Bryggd i mars 2010, inte helt färsk men inte heller lastgammal.



Lätt grumlig, orangebrun. Skummet var tjockt och dröjde sig kvar en bra stund. Fruktig doft med en del kåda, gräs och lite karamell. Trevligt, javisst utan att ta över rummet helt och hållet.



Humlig smak med en del malt som balans. Lätt citrus, lite grape, karamell och ananas. Vätskan var inte alltför oljig, en stabil öl utan att briljera sådär sensationellt. Mer brittisk än amerikansk.

Tycker att Haandbryggeriets IPA är snäppet godare även om det är hårfint.

3.5/5

Dagens Norgebild togs i mitten av maj 2008 strax efter start från Longerbyens flygplats på Svalbard, avgångstid 04.50. Utan jämförelse den vackraste utsikten jag någonsin bevittnat vid take-off. Jag var klarvaken.

4 kommentarer:

Johan sa...

Grym utsikt! Tänk om man kunde få syna vyer varje gång man flög. Jag har aldrig haft någon särskilt vacker startvy, men däremot var inflygningen till Yogyakarta i Indonesien väldigt häftig med massor av regnskogsbeklädda berg och vulkaner.

fajanen sa...

Dobbel Dose köpte jag också på mig i Norge. Blir till att prova den snart.

Eirik @ Basunen sa...

Mycket bra initiativ, Gyllenbock.
Måste jag följa upp med en hyllning till Sverige då kanske?

Gyllenbock sa...

Johan: det var verkligen en spektakulär utsikt, en utsikt jag aldrig kommer att glömma. Låter spännande med Yogyakarta, tyvärr har jg aldrig varit där.

fajenen: blir intressant att höra din åsikt.

Eirik: mitt tips till dig är att du tar en vecka med prima svenska burköl, finns ett hav att välja ur. Pripps Blå, Sofiero...bara att sätta igång!