onsdag 30 juni 2010

Annorlunda saison

Nu är jag inte någon expert på ölstilen saison men vågar ändå påstå att De Molen Ton sur Ton Saison var annorlunda jämfört med andra saisons. Jag förknippar en saison med mycket kolsyra samt humle och kryddor.



Orangebrun med ett litet skum, ja redan utseendet var annorlunda. En saison brukar väl oftast ha ett tämligen stort skum? Doften kändes ganska tung och söt. Lätt syrlig med torkad frukt, jäst och "bulldeg". Lite citrus tyckte jag mig också känna.

Smaken präglades helt klart av den totala avsaknaden av kolsyra, lite märklig känsla. Vidare var ölet sött, kola, en viss "jordighet" och en del frukt. Några direkta kryddor lyckades jag ej registrera. Eftersmaken var bitter och den ganska så höga alkoholhalten kändes av. (10,5%)

Avsaknaden av framförallt kolsyra var det svårt att undvika att notera, gissar att ölet hade varit godare med kolsyra. Nu var det fortfarande drickbart och sådär medelgott men det är roligare med öl som är bättre än så.

3/5

1 kommentar:

Anonym sa...

De Molen är verkligen luriga. Känns som ett ojämnt bryggeri som ofta kör på helt egna versioner av olika stilar. Visst kan det vara kul ibland, men också lite irriterande. Deras weizenbock var tex. inte alls stiltypisk och dessutom ganska dålig.