lördag 8 maj 2010

Schysst fredag i Köpenhamn

Igår anlände Basunen, Eddan, Johan och jag till Köpenhamn. Vi började dagen med ett besök på Ølbutikken, givetvis handlades en del smått och gott. Grabbarna var förstås som småglin på julafton, kul att se.




Trevliga Barley Wine besöktes också, blev några buteljer även där.



Vi besökte Lord Nelson, Ørsted Ølbar & Cafe samt senare på kvällen Mikkellers nya bar. Ett bra ställe men väldigt mycket folk samt dålig luft, vore kul att besöka dem under en lugnare period. Renare toaletter har jag aldrig sett på en pub, doftade målarfärg, fint så! Utbudet av öl var helt otroligt bra, tyvärr fanns det ingen Dark Lord på fat då vi var där. Länk till ett inslag i danskt nyhetsprogram om den nya baren.



En hel del öl dracks under gårdagen, godast av dem alla var helt klart Nøgne Ø Dark Horizon First Edition. En mycket god öl som kändes så len och fin, kraftig, lakrits, frukt, söt, alkohol, fin balans, ja det var en öl som hade det mesta. Flaskan köptes på Mikkeller bar. Skulle jag ge betyg så blir det väldigt högt, minst 4,5. (efter att ha funderat i några sekunder landade slutbetyget på 4,8/5, extremt högt med andra ord)




Näst bästa ölet hittills är utan tvekan:



En kort rapport blev det, orkar inte skriva några detaljer om allt som dracks. Om en dryg timma öppnar ölfestivalen, då är det dags igen. Blir en bra dag detta också.

9 kommentarer:

Markus sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Markus sa...

Tuborg, varje gång!

Eddan sa...

Jag tyckte Tuborgen rockade fett ;-)

Stefan - Beer Drivel sa...

Hehe låter som att du kommer ha en sjukt trevlig helg. Hoppas att Tuborgen är kall och fin ;)

Yury sa...

Helvete, jag har ff inte varit på Ölbutikken! Men i juni ska jag på Copen Hell och ska definitivt besöka dem!! :)

Baggen sa...

Dark Horizon 1:st ed. Jag har en flaska kvar av den. Kanske blir att dricka den iår. 2:nd Horizon är fortfarande i behov av lagring.

Låter som ni har det bra. Hade varit kul att ansluta men ska ner till blöteborg nästa helg och brygga öl och är nyss hemkommen från .nl så blev tvungen att prioritera.

Stouter sa...

Hur mycket kostade DH 1st edition? Sugen på att beställa den själv på ölbaren

Gyllenbock sa...

Markus: nästa gång blir det mer fokus på Carlsberg, ja så får det bli.

Stefan: vi har haft en väldigt bra helg, riktigt lyckat.

Yury: åker du hit så är ett besökt ett måste.

Baggen: så är det, man måste prioritera. NL låter ju inte fel.

Stouter: 325 tror jag att det var, perfekt öl att dela med andra ord.

Eirik @ Basunen sa...

Baggen: Eller du kan sälja den till mig (en bagge till en annan du vet) :)

Markus: 350 DKK var det, dvs 459 SEK/50cl men det var det värd!

Dags för nästa?