tisdag 4 maj 2010

Båten i sjön, firades med en öl.

Igår skedde kanske det mest säkraste av vårtecken, det var nämligen sjösättning av gamla båten.



En kortare tur blev det också, allt fungerade som det skulle efter en vintervilan, det var skönt att konstatera. Det lär dröja innan de riktigt sköna ljumma kvällarna infaller sig, igår var det bara +8. Tålamod är ordet.



Väl hemma kunde jag inte låta bli att smaka en Sigtuna Sommarwit.



Inget att säga om utseendet, såg ut som en witbier. Doften innehöll citrus, jäst, kryddor (särskilt koriander) samt en touch av apelsin. Smaken var ok även om jag alltid föredragit tysk veteöl konstra belgisk witbier, det där med skumbanan är gott. Som tur är dominerade inte koriandern helt och hållet i smaken utan det fanns en hel del citrus samt apelsin. Ölet var ganska syrligt, jag upplevde den som mer syrlig jämfört med normalt då en witbier förtäras. Halten bitterhet var förstås låg men däremot innehöll ölet en hel del kolsyra.

I det stora hela en helt ok öl även om den inte var magnifik på något sätt. Uppfriskande och lättdrucken på ett bra sätt.

3,2/5

3 kommentarer:

Anonym sa...

Härliga bilder!

fajanen sa...

Håller helt med om Sommarwit. En helt ok öl men inget speciellt. Drickbar men kommer nog inte köpa speciellt många av den. Finns så mycket annat som känns roligare.

Gyllenbock sa...

hirigalzkar: jag har alltid med mig kameran då vi är ute med båten, kul med fotografering även om det är på en väldigt amatörmässig nivå.

fajanen: lär inte heller köpa alltför många Sommarwit, föredrar helt klart tysk veteöl konservativ som jag är.