tisdag 18 maj 2010

1571 dollar för en öl



Såg på en sida att det hållits ölauktion i USA, en flaska av den mycket sällsynta Hair of the Dog Dave gick för 1571 dollar. Flaskan var från 1994, mindre än 400 liter bryggdes men 1571 dollar för en flaska? Är inte det lite väl överdrivet? Undrar om köparen planerar att dricka innehållet eller försöka tjäna pengar på en vidareförsäljning?

Hur mycket skulle ni vara beredda att ge för en flaska öl som ni visste skulle smaka alldeles makalöst gott? Själv vet jag inte vad jag skulle svara på det, men långt ifrån 1571 dollar är en sak som är säker.

9 kommentarer:

ricke sa...

Det intressanta i sammanhanget är att det var 4 pers som la bud på över $1000 i den auktionen och att exakt samma auktion förra året (eller var det för två år sedan?) slutade på runt $800 om jag inte minns fel. Det säger en del om både Daves mytiska status och hur mycket den internationella ölvärlden (vinnaren i år var ej från USA) har förändrats på bara något år.

Gyllenbock sa...

Verkligen intressant, det är inte många aktier som kan visa en liknande imponerande värdeökning.

Rätt otroligt att det går att tjäna fina slantar på att sälja öl. Bryggarna hade i smyg kunnat brygga säg 50 flaskor extra och då och då sälja en med rejäl vinst.

Fredrik sa...

En öl jag gärna skulle vilja testa :)

Danne sa...

Om jag verkligen visste att det skulle vara en makalöst bra öl så skulle jag nog kunna tänka mig beloppet, fast i kronor. Fast inte just den här månade när skåpen är välfyllda och plånboken dränerad efter Köpenhamn

Victor Dahlberg sa...

Är det något öl som man skall betala riktigt ordentligt för så är det väl Dave. För egen del finns det faktiskt inget annat öl som jag hellre hade velat testa (även om det givetvis finns en rad andra vita valar).

Fred sa...

Det hela visar på kraften i samlarbeteendet. Beertickers runt om i världen börjar nu leta efter nya sätt att hävda sig.

Jaha du drack Black Tuesday först fyra veckor efter releasen jag drack den minsann direkt ...

Jaha så du fick tag i årets Pliny the younger, men bara som growler, själv drog man ju ett par på fat ...

Jaha så du gillar The Darkness, själv tycker jag den har tappat sedan de två första årens releaser ...

Tur att det finns mer pengar än förstånd.

Gyllenbock sa...

Fred: det är ju så vi människor fungerar, vissa blir imponerade av en sak andra av andra. Det viktigaste är nog ändå att man har någon hobby, att dricka olika öl är en rätt trevlig sådan. :)

Johan sa...

Men pengars värde står ju i förhållande till hur mycket man har: tjänade jag ett par tiotusen dollar i månaden skulle jag lätt kunna lägga den summan för att det var en kul grej. På CSN är jag inte beredd att lägga det i kronor på någon enskild öl.

Det behöver ju inte alls vara någon särskilt anmärkningsvärt stor summa för köparen.

Gyllenbock sa...

Johan: naturligtvis inte, men jag reagerade förstås från min horisont. Att lägga över 10 papp på en öl finns inte i min värld. Kanske i framtiden, vem vet?