fredag 30 april 2010

Öländsk Bruksöl

Kan det vara sista gången jag drack en öl från Ölands Gårdsbryggeri? I alla fall på flaska som jag själv köpt i butik. På vissa krogar finns några av deras öl fortfarande kvar, vi får se. De lär väl aldrig komma igång med verksamheten igen, eller är det någon som hört något annat? Tråkigt när bryggerier måste bomma igen men det tillhör förstås livets gång. Måste dock säga att bryggeriet på Öland aldrig blev någon större favorit hos mig, har bara provat fem av deras öl, främst på ölfestivalen i Nacka.



Utseendet var smått spektakulärt, det kändes som att det gigantiska skummet aldrig ville lägga sig. Doften var överraskande trevlig, söt och fruktig. Tyckte mig känna en del jordgubbssylt förutom det även lite karamell och gräs. I del hela fanns en viss rökighet.

Just den där rökigheten präglade smaken totalt. Typisk "hussmak" vad gäller Ölands Gårdsbryggeris produkter, ja enligt mig då. Tyvärr lyckades jag inte känna så många andra smaker, ölet var allt ganska slitet. BF 10-04-29 men man kan ju alltid spekulera om hur flaskan förvarats. Jag kanske även skall nämna att alkoholprocenten låg på 3,5%. En lätt syrlighet, lite frukt, lätt kropp och lätt bitterhet, ja väldigt mycket lätt blev det men ölet var verkligen lätt att inte bli upphetsad över.

Domen är följande:

2,4/5

Månen skall enligt deras hemsida ha sex olika öl från Öland, vi får se om det kanske blir ett besök för att se om så är fallet. Fast frågan är bara i vilket skick de är?

Inga kommentarer: