fredag 16 april 2010

En snäll kriek

Vet inte om det är något som är trasigt med mina smaklökar men då jag drack en 3 Fonteinen Oude Kriek igår tyckte de att den var väldigt snäll och sympatisk.



Flaskan var från mars 2009 med BF mars 2019. Man kan tycka ett en såpass färsk kriek borde vara riktigt syrlig men det tyckte jag inte att den var. En liknande från Cantillon ställde till det betydligt mer i munnen. Fruktig det var den dock, både doft- och smakmässigt. En hel del körsbär plus något annat som jag inte riktigt kunde sätta fingret på vad det egentligen var för något. Lite vinäger, jord, trä, ja det gamla vanliga kan man säga. Inte så mycket kolsyra, lätt och uppfriskande känsla. Eftersmaken höll i sig ganska länge. En trevlig öl på många sätt men förvånansvärt snäll, inte alls så syrlig som jag hade trott. Ja, ja det har ni förstått nu.

3,8/5

Vid tillfälle skall jag dricka 3 Fonteinen Schaerbeekse Kriek, den tycks vara snäppet godare. Återstår att se om så är fallet.

Ha en trevlig fredag!

1 kommentar:

fajanen sa...

Ser väldigt gott ut. Måste snart dricka ett par surisar.