onsdag 17 mars 2010

Frukoststouten och en kölsch

Kände inte för att inleda morgondagen med en Fouders Breakfast Stout, hur lockande tanken än var. Nä, ikväll dracks den istället, onekligen en öl jag länge velat prova.


Färgen var förstås väldigt mörk, skummet litet och med en fin brun färg. Vätskan såg trevligt tjock ut då den for ut ur flaskan. Stabilt så länge kan man säga.

Doften innehöll väldigt mycket kaffe, typ som kaffebönor. En trevlig doft även för mig som dricker kaffe runt tio gånger per år. En svag doft av humle tyckte jag mig också känna.

Precis som i doften dominerade smaken av kaffe totalt, andra smaker hade svårt att finna utrymme. En del lakrits och choklad lyckades dock leta sig fram. Det handlade om både bitter och söt choklad, fast inte Marabou-söt. Även fina brända toner men som sagt var handlade showen mest om väldiga mängder kaffe, då i synnerhet espressokaffe. Vätskan låg stabilt i munnen, en ganska så fyllig munkänsla. Den långa eftersmaken var torr och tämligen bitter.

Helt klart en stabil och sympatisk öl om ej världens mest avancerade. Väldigt drickbar enligt mig.

4,1/5

Återstår att se om jag någonsin vågar prova en till frukost.



En annan öl som dracks häromdagen var Peters Kölsch, givetvis inköpt i Köln.

Precis som alla andra kölsch-öl jag druckit var den ljus med ett vitt skum. Malt, gräs och lite frukt. Läskande och småtrevlig utan att lämna några bestående men. En god kölsch.

3,1/5

2 kommentarer:

Danne sa...

Ser ut som att kölchen dracks till frukost när den fotas breve morgontidningen...

Har drucikt Mikkellers Beer Geek Breakfast till brunch en gång, det var gott, men jag tror att frukostöl kräver lite stabilare mat än typ fil och flingor...

Gyllenbock sa...

Kölschen dracks på eftermiddagen så det var ok. :)

Så vitt jag kan minnas har jag aldrig druckit öl till frukost.