måndag 8 mars 2010

Besök på Bierzwerg samt några öl på hotellet

Efter att vi installerats oss på hotellet i fredags och ätit lunch på stan var det dags för mer seriösa ting. Ett besök på Bierzwerg låg överst på agendan. Innan avfärd studerade jag vad Ratebeer skrev om olika öl-ställen i Köln, Bierzwerg tyckes vara den bästa ölbutiken.

Det tog ungefär 40 minuter att gå till affären, det gick att åka med S-Bahn men det är alltid kul att spatsera omkring i en främmande stad. Att vi sedan navigerade lite i sick-sack hör inte hit. Vad gör man inte för att förvilla bort eventuella spioner och fiender?



Utifrån sett var Bierzwerg ingen vacker syn, inte heller inne var det vackert.



Stället var likt en lågprisbutik utan själ men onekligen var det innehållet som räknades. Inne i butiken fanns det en massa olika drycker, givetvis en hel del öl, främst tyska. Hade vi åkt ner med bil hade det lätt följt med några backar. En del av ölen jag tänkt köpa var tyvärr slut, men dessa köptes till slut:



Ayinger Celebrator
Ayinger Weisse
Ayinger Jahrhundert
Schneider Tap 1
Schneider Tap 7
Peters Kölsch
Kuchlbauer Weisse
Weissenoher Glocken Hell
Super-Bock
Sierra Nevada Kellerweis
Lindemans Framboise

11 öl för 14 euro, det får anses vara väldigt prisvärt.

Efter att vi gått en rakare väg tillbaka till hotellet var vi värda något läskande, Lindemans Framboise blev det som öl nummer ett på tysk mark. Undrar var öl-gudarna tycker om det?



Färgen var mörkröd med ett rosa skum, kanske en passande färg i schlagertider, vad vet jag?

Doften erbjöd en söt, naturlig hallondoft. Inte alls artificiell som man kanske kunde misstänka. Lätt syrlig och med svaga toner av trä, i övrigt ren och frisk.

Jag överdriver inte när jag säger att ölet var extremt lättdrucket. Väldigt uppfriskande och läskande. Kan bara ana hur många i rad jag skulle kunna dricka en svettig sommardag. Givetvis rejält söt men ändå inte sötsliskig utan med en trevlig smak av fräscha hallon.

3,9/5

En annan öl som slank ner på hotellet var Wieninger Guidobald Dunkel, en öl jag visste absolut ingenting om.



Klar bärnsten med ett tämligen stort, fluffigt vitt skum.

Doft av karamell, malt, nötter, bröd och "tobak". Lätt syrlig smak med jäst och rågbröd. Tror inte att flaskan var helt med i matchen, ölet var iallafall inte alltför kul.

2,8/5

En kollega som har varit i Portugal typ 30 gånger har många gånger sagt att jag borde ta och prova Super-Bock. Nu när jag såg en flaska på hyllan var det läge att slå till, något jag inte borde ha gjort.



Väldigt klar och ljus färg med ett vitt skum som lade sig snabbt. Då kapsylen for av kände jag genast en doft som inte kan förknippas med annat än äckel-päckel! Ölet var mycket tunnt och smakade nästan ingenting förutom metall och annat läckert. Drack bara en deciliter resten offrades till Kölns kloaksystem. En av de värsta ölen jag druckit, inte illa.

0,9/5

Sista ölet som dracks på rummet var Rothaus Pils.



Väldigt pilsnerliknande utseende, tyvärr var doften och smaken svaga. Gräs, malt och lite hö. Väldigt torr vätska. Sisådär öl, typisk pilsnerkaraktär men inget speciellt.

2,7/5

Nja ölen som dracks på hotellrummet var väl inte de bästa förutom Lindemans Framboise som jag skarpt gillade. Bierzwerg är väl värt ett besök, deras utbud är inte alls som i butikerna i Bryssel eller Köpenhamn men törstig det behöver man inte förbli.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Verkar ha varit riktigt kul i Köln!Ser förvånansvärt vckert ut att döma av bilderna i förra inlägget (och då tänker jag inte bara på schintzeln).

Hoppas att även jag kan hitta Jahrhundert från Ayinger i Berlin. Den vill jag verkligen prova.

Gyllenbock sa...

Det var skoj i Köln, jag hade gärnat stannat en eller två nätter till. Inte alls omöjligt med ett återbesök i trakterna kring Köln, Düsseldorf ligger bra till.

Senare i veckan ska jag nog ta och prova Jahrhundert.