söndag 7 februari 2010

Ett par februarinyheter provade.

Känner att det inte är läge att skriva några recensioner som är lika långa som uppsatser, men här är några kommentarer om ett par öl som dracks i helgen.



Dugges 1/2 idjit! hade jag tidigare ej druckit så det var förstås kul att prova den. Utseendet gick inte att klaga på, vackert hela vägen!

Sällan jag druckit en öl som varit så rostad, verkligen mums! Förutom de uppenbart rostade doften lyckades min näsa även registrera kaffe, choklad, lakrits, nougat och något som påminde om marsipan.

Tungan den tyckte också om vad den fick till livs. Smakrik med lakrits, kaffe, salt, choklad, humle och soja. Inte så mycket kolsyra och en trevlig kropp. Bitterhet var nästan lite lätt syrlig. Sa jag att ölet verkligen var rostat? Eftersmaken var lång och hyfsat len. En god öl!

4/5



IPA från USA brukar för det mesta vara skoj. Tyvärr var inte Anderson Valley Hop Ottin IPA alltför spektakulär.

Doften var rätt lovande men långtifrån extremt inbjudande som en riktigt schysst IPA kan vara. Gräs och grape och en hel del malt.

Smaken innehöll också grape liksom karamell. Förutom karamell fanns det något annat sött som påminde om honung. Helt klart mer malt än humle. Avslutningen var rejält bitter men i det stora hela var ölet ingen sensation. Drickbar men knappast något jag kommer att inhandla igen.

Smått sensationellt är det dock att ovannämnda IPA var min första öl från USA i år.

3,2/5

6 kommentarer:

Veronique sa...

Var med och tävla om Spotify invites på min blogg! :)Haha fet blogg!

Johan sa...

Tror det är första recensionen jag hittar på Anderson, till skillnad från dig är jag svag för den oresonligt beska västkustska IPA:n. Fler över till mig på bolaget!

Anonym sa...

Jag var heller inte så imponerad över denna.

Stefan - Beer Drivel sa...

Jag har inte provat min flaska Hop Ottin ännu, men drack den på fat på OT i höstas och då tyckte jag den var rätt bra. Ska prova den på flaska men misstänker att den tappat smak.

Instämmer om halv-idioten. Smakade riktigt göttigt, blir några extra flaskor.

fajanen sa...

Provade Hop Ottin på Monks för någon månad sedan. Tyckte den var bra men inte mer. Ikväll kanske det blir en Dugges. Lät riktigt bra av din beskrivning.

Gyllenbock sa...

Veronigue: tack men nej tack. Jag har redan Spotify.

Johan: helt klart gick Anderson att dricka, dålig det var den inte men jag hade hoppats på lite mer.

Stefan: ska köpa några halvor till jag med.