fredag 15 januari 2010

Usch och fy, klarade bara några klunkar.

För ovanlighetens skulle köpte jag en burköl vid senaste besöket på Systemet. Har ganska länge varit nyfiken på att smaka den ökända, mytomspunna och legendariska Arboga 10,2%. Måste direkt erkänna att jag hade mina fördomar.



Det var en ljus vätska som ut ur burken, skummet var vitt och mycket stort. Inte världens roligaste utseende men ändå ok.

Doften var mycket spritig och söt med tydliga inslag av diacetyl (dvs smörkola). Även en del frukt. Verkligen ingen angenäm doft, eller lukt rättare sagt. Doft det är ett alldeles för mjukt och fint ord i detta sammanhang.

Smaken? Nä, det går bara inte! Är det lirarna på parkbänken som är målgruppen? Nä inte ens de kan väl dricka en öl som denna? Chansen måste ju då vara stor att de blir nykterister på heltid.

Ölet var odrickbart och vedervärdigt, bland det värsta jag utsatt mina smaklökar för. Väldigt mycket otäck alkohol, diacetyl samt en metallisk bitterhet. Trots styrkan vattnig. Kan inte fatta hur det på burken kan stå "stor fyllighet i färg och arom". Bryggeriet rekommenderar Arboga 10,2 till smakrik husmankost. Min undran är varför förstöra trevlig husmanskost?

Kanske blir det godare med en massa isbitar? Jag tänker inte prova. Nä mina damer och herrar, detta var en våldtäkt på smaklökarna, stackars dem.

Efter några klunkar hälldes resten ut, tror att det räcker som betyg.

15 kommentarer:

Baggen sa...

Ett klassiskt öl det där. Nästan lite legendariskt. Det är verkligen trasigt :) Fattar inte att det säljer för rus per krona kan inte vara så bra på det heller.

Stefan - Beer Drivel sa...

Haha nu blev jag nästan lite inspirerad att köpa med en flaska hem. Drack en Kopparbergs 10,2 för inte så länge sen. Inte ens mina kompisar kunde dricka den skiten. Fruktansvärd öl.

Eddan sa...

Hahaha, rolig "test"! Burkölen är inte värd att kallas öl. Vem dricker denna?

Henke1978 sa...

Usch fy fan, jag sög i mig en sådan där under ett fylleslag i en park någonstans i Stockholm när jag var i 20-årsåldern. Sedan dess har jag inte köpt den. Minns dock att den smakade knull, papper och salva och att jag blev så dålig att kvällen tog slut redan vid 21.

Gyllenbock sa...

Baggen: verkligen en smått legendarisk öl. Den borde väl funka som bytesobjekt om man vill byta till sig skönheter från USA? :)

Stefan: prova, du kommer inte att bli besviken. :)

Eddan: en synnerligen bra fråga men jag har inget bra svar.

Henke: det lät inte som någon trevlig kväll. Lade förresten till dig på min blogglista, hoppas att det är ok.

Henke1978 sa...

Givetvis är det helt okej!

Alexi sa...

Hehe, man har väll tästat värre öl, men det är inte många. Vi tetade den för ett par år sedan, tillsammans med Prips blå pure. Arbogan hälldes ut från balkongen :)

Yury sa...

Hahah, varför köpte du den överhuvudtaget?? :)

Markus sa...

Jag mår nästan dåligt när jag läser din recension;-)

Fredrik sa...

Inte så gott kan man säga ;-)

Gyllenbock sa...

Alexi: just nu kan jag inte komma på någon värre öl men det finns en del som tillhör samma liga.

Yury: jag var bara tvungen. :)

Markus: det var jobbigt att skriva recension men någon måste göra det. :)

Fredrik: verkligen inte!

Anonym sa...

Den säljer ca 1,5 milj liter /år på bolaget, bara så ni vet ;-)

Danne sa...

Jag drack oxå en burköl igår, så jag kan rekomendera Gordon från Oscar Blues nästa gång du vill ha en stark burköl, behövde inte hälla ut något alls! ;)

Jonas sa...

Jag tickar ju,men här dras gränsen. All malt liquor över6%är bannlyst av mig.

Fredrik Högman sa...

Halloj! Du råkar inte ha den där burken kvar ? :) Dom har ju nytt utseende nu och jag söker alla sorters flaskor och burkar inom Arboga :) Mvh Fredrik

freddda_@hotmail.com