lördag 23 januari 2010

t Smisje Dubbel

Det är alldeles för sällan jag dricker belgisk dubbel, ja tripel slinker inte heller ner sådär vidare ofta. Förresten, "belgisk singel" finns den öltypen?

Igår kväll var det dags att dricka t Smisje Dubbel, en flaska som köptes i Bryssel i oktober förra året.

Vad är då en dubbel? Börjar man med utseendet skall den vara bärnstensfärgad till mörkbrun. Skummet skall vara kraftigt, moussigt och stabilt.



Ok, då ska vi se. Ölet som jag hällde upp hade verkligen ett mycket stort och stabilt skum. Färgen var brunröd så rent utseendemässigt var allt ok.

Doften då? En belgisk dubbel skall vara mångfacetterad och sammansatt maltig som kan dra åt choklad, kola och nötter. Bränd får den inte vara, fruktestrar och kryddiga fenoler bör förekomma men inte på höga nivåer. Toner av högre alkoholer får förekomma men det får inte dofta spritigt.

Då jag doftade på ölet kände jag en viss hetta från alkoholen liksom en del jäst, honung och socker. Även svaga toner av choklad och kola. Med andra ord doftade ölet ungefär så som en dubbel skall göra. Det är bra, då är vi fortfarande med i matchen.

En belgisk dubbel skall vara smakrik, komplex, maltdominerad med en torr eftersmak. Maltsötman ska dra åt nougat och choklad. Kryddiga fenoler som drar åt nejlika samt toner av mandel, russin och torkad frukt kan förekomma. Beskan bör vara återhållsam.

t Smisje Dubbel smakade torkad frukt, nötter och choklad. Jag störde mig på den mycket livliga och stickiga kolsyran, blev nästan lite jobbigt att dricka efter ett tag. Ingen direkt beska att tala om. Smakrik det var ölet, alkoholen på 9% kändes av. 9% är mycket för en dubbel, normalt ligger de mellan sex till åtta.

I det stora hela en dubbel som verkligen var en dubbel, inte för att jag förväntat mig något annat. Kolsyran var som sagt lite jobbigt men i det stora hela en klart godkänd öl.

3,2/5

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jävlar vilket skum!

Gyllenbock sa...

Verkligen, bland det största jag sett.

Johan sa...

Det du tänker på med singel är väl det som förut kallades för "enkel" men som nu allt som oftast kallas för blond.

Gyllenbock sa...

Johan: ah, ok det är så det ligger till. Tanken slog mig bara att "belgisk singel" har jag nog aldrig hört talas om. Kul att lära sig något nytt.

Fredrik sa...

etiketterna på t'smisje är INTE snygga :), fast ölen är oftast helt ok.

Gyllenbock sa...

Fredrik: men lite söta är de allt de där två lirarna på etiketten. :)