lördag 9 januari 2010

Nøgne Ø Tyttebær

En rödbrun vätska kom ut ur flaskan, skummet var stort och vitt med vissa smutsiga inslag. Jag talar om Nøgne Ø Tyttebær.



Doften var inte alltför intensiv men där fanns spår av lingon, hö, lite citrus samt en del "hästfilt". Syrligheten var lätt. Inte världens trevligaste doft men intressant som alltid då det sniffas på "sur-öl".

Smaken var uppfriskande med tydlig smak av lingon, mer lingonsmak ju varmare vätskan blev. Väldigt mycket kolsyra, det kändes rejält stickigt på tungan. Ingen kropp att tala om, vätskan var torr och eftersmaken ganska kort.

I ärlighetens namn var smaken aningen tunn dessutom stördes jag lite av en kemisk ton som fanns i smaken. Trots det en hel ok öl utan att vara super. Kul att ha provat, verkligen!

3,3/5

Onekligen skoj med nordiska bryggerier som tar fram öl som Tyttebær. Nu fattas det bara att vi får en öl smaksatt med havtorn, förutom den Cantillon som redan finns.

4 kommentarer:

Magnus Bark sa...

Jag är lite nyfiken på potentialen hos fläderblom-öl...

Gyllenbock sa...

Fläderblom, ja det vore inte helt ointressant det heller. Undrar om det fungerar med nypon?

Anonym sa...

Lite besviken blir jag. Hade önskat att den var bättre. Nögne + Lingon låter som lika med sant.

Gyllenbock sa...

Hade också hoppats på lite mer, noterbart är dock att flaskan jag drack hade BF jan 10 så den började helt klart bli lite trött. Undrar hur en helt färsk smakar?