onsdag 6 januari 2010

Nøgne Ø India Pale Ale, årets första öl

En mycket färsk Nøgne Ø India Pale Ale blev årets första öl. Den var brygd 091009 så där går det icke att klaga över färskheten.



Ölet hade en grumlig, mörk bärnstensfärgad färg. Skummet var mycket stort och lätt smutsigt, lämnade rester i glaset.

Doftade väldigt mycket karamell, humle, honung, blommor och så förstås frukt. Främst grape och lite ananas. Någon tropisk "doftbomb" handlade det inte om dock en ok doft.

Smaken upplevde jag som väldigt fräsch, ölet var inte extremt beskt på något sätt utan lättdrucket och snällt. Mycket kolsyra samt smak av nötter, kåda, småkakor, blommor och så lite frukt. I den torra avslutningen anade jag en del jäst.

Det var första gången jag drack Nøgne Ø India Pale Ale, måste säga att det var en riktigt trevlig IPA.

3,8/5

2 kommentarer:

fajanen sa...

Fick tag på en färsk från Alko förut. Den var riktigt bra.

Eddan sa...

Jag är som du vet frälst på IPA så något högre betyg än dig sätter jag.
Sugen på Olympen?