söndag 27 december 2009

Trevlig afton med Bam Biere samt en drös öl från Jämtlands bryggeri.

Tillsammans med de två grisarna Eddan och Silenzi körde jag igår en "Jämtlandsprovning", ja öl från Jämtlandsbryggeri stod alltså i fokus. Några av er kanske minns att vi förra året hade en "Nynäshamnsprovning". Undrar om detta är början på en tradition? Vi får se.

Innan vi körde igång den stora provningen inledde vi aftonens övningar genom att dela på en flaska Jolly Pumpkin Bam Biere Farmhouse Ale.



Det visade sig vara en alldeles utsökt inledning. Ölet hade ett attraktivt utseende, vätskan var grumlig och gul. Skummet var stort, vitt och fluffigt och hängde kvar en stund.

Doften bjöd på lätta toner av hästfilt, ja det fanns alltså en syrlighet. Vete, citrus kanske även en del äpplen? Trevligt doft var det.

Smaken var mycket frisk och uppfriskande. Såpa, gräs, kryddor, kolsyran var livlig och avslutningen torr. En härlig saison som hade en fin balans mellan syrligheten och beskan. Ölet var en mitt i månaden nyhet i maj 2009, 120 har jag för mig att flaskan kostade.

4,2/5



Ölen från Jämtlands bryggeri provade vi i denna ordning:

Postiljon
Bärnsten
President
Hell
Pilgrim
Fallen Angel
Porter
Julöl 2008
Julöl 2009

Portern var jag osäker på om jag tidigare druckit, de andra hade druckits men flera för många år sedan. Det var alltså en lite småspännande kväll med en hel del darr i luften.



Jämtlands Postiljon mindes jag som en god öl, och visst var den god men inte alls så god som jag mindes. Detta sade vi om den:

"Mörk färg, brödig", "Fruktig, nötter, gillar kolatonen", "stabil beska", "inte mycket kolsyra", "inte jättespännande", "bra matöl, man slipper bry sig", "inte mycket till eftersmak", "har svårt för brödigheten", "besvikelse, lite för platt".

Sammanlagt fick Postiljon 7,50 i betyg, mitt egna landade på 3,25.



Därefter provades Bärnsten. Några kommentarer:

"Doftar inte mycket", "Väldigt tafatt", "Inte mycket eftersmak", "Gräs", "Blommor", "Tråkig", "Jordig".

Betyget blev 6, mitt betyg 2,25. Ingen kul öl med andra ord.

Var det någon som ville se kvällens meny? Såhär såg den ut:

Meny 091226

Amuse-bouche

Smörrebröd
-ägg&räkor
-leverpastej
-rostbiff
-rökt lax

Hjortron- och passionsfruktkaramell med chokladcreme

Chokladpraliner

Första ölet till maten blev Jämtlands President.



"Väldigt ljus", "Smör", "Frisk med stabil beska", "Luktar mer än Bärnsten", "Finns en gemensam nämnare med de andra", "Samma brödighet", "Trevlig", "Stabil pilsner, passar till räkorna".

Presidenten fick 8 i betyg, jag gav 3.



Vi fortsatte att mumsa i oss käket. Smått klassiska Hell drack vi efter President.



"Rejält skum", "Chililukt", "Mer förtjust i friskare öl", "Bredare doft", "Stabil men inte så märkvärdig", "Man är bortskämd med finöl, köper aldrig sådana här vanliga öl".

Hell fick 8 i betyg, jag gav 3.



Ett stycke Pilgrim blev det sedan. "Fin mörkbrun färg, stabilt skum", "Kolafärgad", "De luktar nästan likadant", "Koladoft", "Bränd ton, karamell", "Inte så tokig", "bäst hittills tror jag".

Pilgrim fick 8,75, jag gav 3,25.



Fallen Angel: "Lite annorlunda lukt men påminner ändå om de andra", "Svag rökig ton", "Skinka", "Nötter och lite salt", "Något är konstigt med denna", "Sticker ut", "Inte så bra".

7,5 i betyg, jag gav 2,75.



Jämtlands Porter, hur var då den?

"Porter är trevliga men detta är ej världens bästa", "Inte så mycket doft", "Svaga kaffetoner", "Luktar som en porter men svagare", "Äntligen känner jag kaffe och choklad", "Nja", "Rostade toner, lite nötter", "Tyvärr blaskig och halvtråkig".

Portern fick 8,75, jag gav 3,25.

Kvällens final bestod av Jämtlands Julöl, en flaska från 2008 och 2009.



Julöl 2008: "Skarpare doft jämfört med den färskare", "Lite syrlig, rödvinsvinäger", "Inslag av julmust", "Godare i smaken jämfört med 09", "Russin", "Intressantare än den nya"

Betyg: 10,75, mitt 3,5

Julöl 2009: "Doftar bättre än 08:an", "Trodde att den skulle vara mer julig, inte så mycket kryddor", "Väldigt lik i färgen jämfört med den äldre", "Mer kolsyra, stickigare", "Kryddig doft", "Grape".

Betyg: 10, mitt 3,25

Slutställning:

Jämtlands Julöl 2008: 10,75
Jämtlands Julöl 2009: 10
President: 8,75
Pilgrim: 8,75
Porter: 8,75
Hell: 8
Postiljon: 7,5
Fallen Angel: 7,5
Bärnsten: 6

Sammanfattningsvis kan det sägas att ölen inte fick några toppbetyg, förra året gav jag Jämtlands Julöl en fyra, årets version fick bara 3,25. Men det är förstås alltid lite knepigt att prova många öl under samma kväll, betygen brukar alltid bli lägre än "normalt" då smaklökarna får slita. Alla tre upplevde vi en gemensam nämnare i ovanstående öl, det fanns ett klart släktskap. Lite enformiga var de, inga direkta aha-upplevelser men i det stora hela drickbara och ok öl. Jag mindes många av dem som godare, det är bara att acceptera att vissa öl tappar sin forna glans medan andra blir godare då smaklökarna ändrar uppfattning under årens lopp.



Jag ber att få tacka grabbarna för en trevlig afton!

5 kommentarer:

Yury sa...

Verkar va en mysig kväll :)

Ottes sa...

Bärnsten som var en sådan pärla för länge sedan. Känns allmänt som om Jämtlands öl tappat både i kraft och fyllighet. Även julölen kändes vekare i år. Eller också är det så att all annan öl man dricker är så mycket mer komplex att tidigare favoriter bleknar..?

Eddan sa...

Får börja med att tacka för en kalaskväll!
Tror det blir så att smaklökarna utvecklas ju mer varierad/annorlunda/avancerad öl man provar. Gamla favoriter blir blekare helt klart.
Jolly P. sopade mattan med resten (även om den inte var med i provningen).

Gyllenbock sa...

Yury: jodå, det var en trevlig kväll.

Ottes: så är det helt klart, tidigare favoriter bleknar. Men det är helt naturligt.

Eddan: Jolly P var verkligen en höjdare. På ren svenska "skitgod!"

Anonym sa...

Hell är det enda ölet jag köper, kanske på grund av baken..eller, eventuellt för smaken?
För en amatör är det här med bärs ungefär som lodrätt kors och tvärs :)

/ Apan - som aldrig kallas för Doris