torsdag 17 december 2009

Stone 13th Anniversary Ale



En sak var säker, att låta Stoneflaskan ligga och vila länge nere i förrådet var det inte tal om, det stod t.o.m på flaskan att den skall avnjutas 2009. Färskvara med andra ord. Hade inte varit helt fel att prova en purfärsk flaska men för att lyckas med det får man nog vackert ta och flyga över pölen. Eller nja, nu är ju det också för sent, nå tillbaka till flaskan och dess innehåll.

Färgen var mörkbrun med röda inslag. Fluffigt, lite lätt smutsigt skum som höll sig kvar en bra stund.

Doften var klart trevlig, blommor, kåda, ananas, lite jord och svaga toner av parfym.

Bitter, bitter, bitter, grape, grape, grape! Ja det var helt klart det första som jag tänkte då jag tog första klunken. Därefter följde mer smak av grape men även russin, gräs, en viss sötma och svaga brända toner. Tyckte att ölet hade en rätt fin balans mellan humle och malt även om humlen dominerade. Kroppen var medium, ja medium plus. Inte så mycket kolsyra. Eftersmaken var rejält bitter med inslag av sötlakrits och kola.

Helt klart en uppfriskande öl med rena, fina smaker. Stone levererade som vanligt, ett trevligt bryggeri.

4,1/5

3 kommentarer:

Christer sa...

Jag drack den färsk på fat och den var helt underbar! Hade väntat mig att den inte riktigt skulle leverera nu men en flaska öppnades i söndags och den överraskande fräsch! Riktigt gott.

fajanen sa...

En väldigt god öl.

Ottes sa...

Huh! Hur vågar du låta flaska ch glas stå så nära din laptop??? Sist jag var i närheten av min dator med vätska (äppelmust) i ett glas så gick det käpprätt åt h*lvete, och då är jag alltid försiktig...