måndag 21 december 2009

Nøgne Ø Underlig Jul



Snart är det som bekant jul så det är lika bra att beta av ytterligare några julöl. Ett stycke Nøgne Ø Underlig Jul dracks igår.

Kan lugnt säga att ölet verkligen hade en helt egen smak.

Färgen var mycket mörk, dock inte helt svart. Det brunaktiga skummet såg fint ut, en skumhinna fanns hela tiden kvar under ölets era i glaset.

Doften var väldigt kryddig, mustig med mycket ingefära, muskot, bränd malt och något som påminde om brinnande träd. Fanns även andra dofter men det var inte särskilt lätt att urskilja vad det egentligen handlade om.

Tyvärr måste jag säga att smaken helt dominerades av ingefära, en krydda som jag har lite svårt för. Äter jag tex thaimat brukar jag undvika de rätter med en massa ingefära. Förutom ingefäran lyckades jag även känna kaffe, bitterheten var verkligen åt det brända hållet. Kroppen var medel, halten kolsyra inte alltför hög.

Nä i ärlighetens namn var ölet småjobbigt att dricka, knappt så att jag klarade hela flaskan. Något återköp blir det inte, ingefära är inte så roligt.

Helt klart det sämsta ölet från annars stabila Nøgne Ø som jag druckit förutom "Ut på tur" som var sliten.

2,7/5

3 kommentarer:

fajanen sa...

Jag hade också väldigt svårt för denna.

Ottes sa...

Ingen lättdrucken pjäs precis men... spar den i något år så händer det saker. Drack en 2007:a här om veckan och den var riktigt bra.

Gyllenbock sa...

Ottes: hmmm, ja då kanske det ändå kan vara läge att köpa en flaska för lagring. Den färska tyckte jag inte om.