torsdag 3 december 2009

Founders Double Trouble IPA

Igår var det dags att dricka den första ölen som köptes i Köpenhamn. Hittade inget bäst före eller annan information om hur gammal eller färsk min flaska Founders Double Trouble IPA var så det var lite spännande att smaka.



Vätskan hade en trevlig, grumlig orange färg. Skummet var vitt och kompakt, lämnade rester i glaset.

Doften var söt och härligt fruktig, i synnerhet ananas. En del gräs och russin tyckte jag mig också känna. Helt klart en sådan där skön doft som man länge kan sitta och sniffa på.

Första klunken var rejält bitter, ölet hade härliga mängder humle. Mjuk känsla och en fin balans. Vätskan hade också en oljig känsla. Mycket grape och ananas i smaken. I den rejält bittra eftersmaken upplevde jag nötiga toner. Kroppen var runt medium, halten kolsyra var inte överdrivet hög. Lättdrucken och frisk. Sympatisk öl helt klart.

4/5

Synd att jag inte köpte fler, bara att hoppas att denna hittar till bolaget nångång i framtiden.

2 kommentarer:

fajanen sa...

En sådan köpte jag också när jag var i Danmark. Tyckte den vara riktigt bra.

Gyllenbock sa...

Minns du om det stod något bäst före på din flaska? Hade varit kul att veta hur färsk den var.