onsdag 21 oktober 2009

Southern Tier Hoppe och Un*Earthly

Eddan och jag delade på de två nyheterna från Southern Tier som fanns på Systembolaget i september. Igår provade vi dem hemma hos Eddan. Även Silenzi var närvarande men han sniffade bara på ölen då han senare på kvällen skulle ta bilen hem.

Vi började med Hoppe, en imperial extra pale ale.



Färgen var gulaktig, ganska ljus sådan. Skummet var vitt och ett par centimeter högt. Doften var schysst, den typiska sköna "amerikanska" doften av humle och frukt. Inte alls lika intensiv doft som i de allra trevligaste humlebomberna men klart tillräcklig en vanlig, enkel tisdag i oktober nådens år 2009.

Smaken innehöll förstås en hel del humle, citrus, kola samt tropiska frukter. Inte sådär jättemycket grape. Beskan fanns där men den var inte alltför intensiv. Ölet kändes balanserat och snällt. Väldigt lättdrucken och trevlig, en flaska till hade inte varit några problem.

4/5



Efter en paus provade vi sedan Un*Earthly, en imperial india pale ale. Det gjorde att det började vattnas om munnen.

Färgen var mycket mörkare jämfört med Hoppe. Skummet var ganska tanigt.

En hel del tropiska frukter i aromen, betydligt mer grape jämfört med Hoppe. Väldigt besk smak, även en hel del karamell. De tropiska frukterna som jag hade förväntat mig känna i smaken fanns där men de var inte intensiva. Nä Un*Earthly kändes inte lika balanserad som Hoppe, här var det beskan som stod i fokus. God och klart drickbar men inte lysande. Besvikelse är kanske fel ord men jag hade hoppats på något annat.

3,75/5

Southern Tier gör helt ok öl men jag har ännu inte druckit något från dem som jag blivit kär i. Vem vet, den dagen kanske kommer?

2 kommentarer:

fajanen sa...

Tyckte också att Hoppe var lite bättre än Un*Earthly. Den ekade Un*Earthly var väldigt bra.

Stefan - Beer Drivel sa...

Gjorde en snabbkoll och jag tyckte att Un*Earthly var aningen bättre. Men det var väldigt jämnt mellan dom två.