söndag 18 oktober 2009

Prykmestar Savu.

Igår var det dags att prova det sista finska ölet som inköptes av mina föräldrar då de var i Finland i somras. Vakka-Suomen Panimo är ett litet bryggeri som startade sin verksamhet 2007, deras första öl stod färdigt 2008. För tillfället har de fem olika standardöl plus några säsongsbetonade specialare såsom påsköl. Jag provade Prykmestar Savu, en rököl som ingår i bryggeriets standardsortiment.



Ölet hade en väldigt mörk färg, inte riktigt kolsvart men ändå väldigt svart. Skummet var smutsigt och inte alltför stort, försvann snabbt gjorde det också.

Doften var ganska trevligt rökig tyckte jag, inslag av träd och rökt skinka. Tyckte även att det någonstans i bakgrunden fanns en doft som påminde lite om filmjölk. Låter tokigt men doften var inte tokig utan helt ok.

Smaken innehöll en del sötma, bacon, salt, rökt malt samt lite tjära. Munkänslan var åt det gräddiga hållet, själva röksmaken var mild. Inte alltför avancerad men trevlig att dricka då smakerna kändes rena. Eftersmaken var medellång.

Nu har jag druckit ett tiotal olika rököl, denna hamnar högt bland dem. God även om den inte når upp till de bästa tyskarna. Förmodligen är detta det bästa ölet från Finland som jag hittills druckit.

3,5/5

Inga kommentarer: