måndag 21 september 2009

Stockholm Beer Festival 2009, del två.

Då var det dags att fortsätta sagan om lördagens äventyr i Nacka.

Hos Monks försökte jag beställa ett par öl men inte helt oväntat blev svaret "de har vi inte här". Jag gillar inte att man har en miljard olika öl på listan samt på Stockholm Beers officiella hemsida men väl på plats lyser de med sin frånvaro. Dessutom är det lite surt att behöva köpa en hel flaska, inga smakprov där inte. Nåväl.

Lätt besviken var jag men det slutade ändå med att en flaska Barley Island Barfly IPA köptes, en öl jag aldrig hört talas om tidigare. Det var ingen IPA som går till historien.



Orangeaktig färg med ett hyfsat vitt skum. Tropiska frukter fanns i doften och smaken men det var inte någon explosion av dem. Nä, det var en rätt anonym och lite försiktig IPA. Vätskan kändes lite torr och någon käftsmäll från humlen var det inte tal om. Nja, sisådär om jag skall vara ärlig och det skall jag förstås vara. 3/5

Efter den beskedliga IPA:n styrdes kosan mot Brewery Internationals bås. Där hade jag hoppats att Johan från FemKommaNoll TV skulle stå och slita men han hade en ledig dag i lördags. Nå, jag träffade honom under kvällens lopp ändå, ja det är alltid kul att träffa andra ölbloggare. En flaska Rodenbach delade Eddan och jag, vilken härlig dryck!



Vacker mörkbrun färg, väldigt litet skum. Malt, frukt, vinäger, körsbär, vanilj, äpplen och citron, många dofter och smaker på en mycket trevlig och uppfriskande öl. Syrligheten var skön, inte brutal men bara allmänt trevlig. Ölet kändes balanserat och eftersmaken var lång och fin. En höjdare helt klart! Sour Ales måste jag dricka oftare, ja visst är det så! 4/5

Därefter var det dags att besöka Oliver Twists monter. Ja jädrans vilka grejer de hade! Hade man stått där och druckit en öl per dag hade man fått stå många, många dagar.



Great Divides 15th Anniversary Ale Double IPA ville jag gärna prova men den fanns inte under festivalens första helg. Istället tog jag en Left Hand 400 Pound Monkey IPA på fat trots att även Hercules fanns på fat. Men, men det är alltid kul att prova öl man tidigare ej retat sin strupe med.



Återigen en IPA som var lite av en besvikelse. Färgen var som äppeljuice, skummet ganska litet men kompakt. Ananas och grape i doft och smak, ja det gamla vanliga kan man säga. Smaken var på något sätt ganska tunn, beskan var inte heller den alltför dramatisk. Jag vet inte om man kan säga det men ölet kändes lite opersonligt, lite som att själen var på annan ort. Givetvis drickbar men långtifrån intressant. 3/5

Föga förvånande var det mycket folk hos OT.



Nå, nästa öl som jag provade var betydligt bättre. Otroligt nog det första ölet jag druckit från Lagunitas Brewing Company. A Little Sumpin' Extra! Ale närmare bestämt.



En klart trevlig DIPA som hade mycket av det jag gillar med öl, karaktär och smaker. Tropiska frukter, bla mango. Inte så lite grape, en stänk vanilj. Smakerna kändes rena och fina, avslutningen var lång och skönt bitter. Trevlig munkänsla på ölet, ja hela skapelsen var mycket bra. 4,25/5

Efter OT riktades den tunga kroppen mot Brills monter igen. Fajanen slog följe med oss.



Vad sägs om en skvätt Dugges Never mind the Bollox! Även här snackar vi om en väldigt mumsig och fin öl. Färgen var mörkt bärnstensaktig, skummet tämligen rejält. Någon bild verkar det som att jag ej lyckades ta, nä det är inte helt lätt att alltid hålla tungan rätt i mun. Never Mind bjöd verkligen på en skön käftsmäll, väldigt smakrik. Mycket gräs, grape, humle och en del karamell. Undrar om inte jag även kände lite, lite smak av choklad? Ölet hade en skön bitter avslutning, fint balanserad. Så trevligt med en svensk Dubbel-IPA! Lika brutal är den inte som en del galningar från USA men vad gör det? 4,25/5

Apropå Dugges, en trevlig artikel i tidningen Vin&Gastronomi om hans verksamhet.

En till öl blev det hos Brill innan det var dags att röra på sig igen, Mikkeller Jackie Brown. Jag vet inte, jag kanske inte riktigt lärt mig att dricka Brown Ale då jag tyckte att den var rätt blek.



Det var inget fel på ölets utseende och allt det där men smaken var allt lite tunn. Choklad, karamell och svaga kaffetoner kände jag liksom lite nötter. Men det hände inte så mycket i munnen. Dåligt var inte ölet men inte direkt spännande. Jag tyckte att doften var roligare än smaken, även om det inte var någon intensiv doft. 3/5

Ett till inlägg blir det om årets ölmässa, häng med då avslutningen på kvällen var rätt spektakulär.

3 kommentarer:

fajanen sa...

Little Sumpin' var riktigt bra. Dugges Never mind the Bollox! tyckte jag var bra men inte jättebra. Undrar om mina smaklökar var slut när jag provade den. Tyckte att high five var bättre. Även deras Vasagatan Rail Ale var riktigt bra. Det var den första ölen jag provade så då var man på topp.

Hursomhelst väldigt kul att hänga ett par timmar med er. Sjukt mycket öl provades. Jag har inte lyckats få in något på min blogg ännu. Blir nog imorgon eftersom jag ska till Råsunda idag.

Gyllenbock sa...

Egentligen borde man ta och prova samtliga öl som dracks i lördags en och en i lugn och ro. Betygen blir lite som de blir men det får man bjuda på.

Det var verkligen kul att dela på några buteljer, det bör vi göra oftare. Dricka öl tillsammans med likasinnade dårar är alltid lika skoj. :)

JoeG sa...

Håller verkligen med, har en enorm ångest över att jag inte uppdaterar mina recensioner på ratebeer...