tisdag 22 september 2009

Stockholm Beer Festival 2009, del tre.

Dags för den tredje och sista delen om Nacka. Det måste jag redan nu skriva att jag gärna besökt mässan ytterligare någon dag men tyvärr finns det inte tid för det. Bara att vackert vänta i ett år.



Nils Oscar erbjöd ett par nyheter i år, jag provade deras Hop Yard IPA. Alltid spännande med en svensk IPA, tyvärr är man lite skadad av all amerikansk IPA då man oftast tycker andra länders IPA knappt smakade något. Riktigt så illa var det inte med Hop Yard, den var stabil men inget extra tyckte jag. Lite mer av allt hade varit fint. Rätt angenäm doft av citrus och grape, en viss nötighet i smaken. Avslutningen var ganska bitter och småtrevlig. Svårt att sätta betyg men 3,25/5 får det bli denna gång.



Efter det korta besöket hos Nils Oscar återvände vi till OT, där mötte jag ytterligare några andra ölbloggare, nämligen Hirigalzkar med kompis samt Stefan från Beer Drivel och hans polare. Även Joakim från Good morning Beer Lovers träffades. Mässan i Nacka är verkligen kul på det sättet att man träffar så mycket roliga människor. Tidigare på lördagen då jag var på väg från en monter till en annan var det två lirare som mer eller mindre med "våld" drog in mig för en pratstund. Har ingen aning om vilka de var men som sagt, det är alltid kul att prata öl med folk.



Hos OT delade Fajanen, Hirigalzkar och hans kompis samt Eddan och jag på en flaska Moylans Hopsickle Imperial Ale. Där snackade vi om en extremt besk humlebomb, så mycket mer än själva beskan var det svårt att känna. En massa grape förstås samt en del karamell, men vilken bisarr pjäs! Rå och galen men ändå kul på sitt egna lilla sätt. En hel flaska skulle jag nog inte klarat av ensam. 3,75/5



Efter den intressanta upplevelsen med Hopsickle delade vi fem på två flaskor Bear Republic Racer 5 hos Monks. En väldigt trevlig IPA, mycket tropisk frukt och citrus. Jämfört med Hopsickle var denna mer balanserad tackvare malten. Helt klart en trevlig IPA som kändes lättdrucken, speciellt den torra och trevliga bittra avslutningen gillade jag. 4/5

Tiden den gick fort då man hade trevligt, det var läge att börja avrunda dagen. Vi valde att göra det hos Brill & Co.



Avslutningen blev nästan lite komisk, jag kom att tänka på Plexs legendariska kommentar då Janne Holmlund hoppade sitt klassiska svanhopp i OS 1980.



-nej!

-oj oj oj oj oj!

-vad gör karln?

-aj aj aj aj aj aj!

Anledningen till ovanstående är att jag beställde ett smakprov 5 cl Mikkeller Black, men liraren bakom disken hällde närmare 30 cl i mitt glas. Jag vetetusan vad det handlade om.



Det kan jag säga mina damer och herrar att en sådan mängd öl med styrkan 17,5% känns ganska fint dagen efter. Mikkeller skriver på sin hemsida att det är inte en öl för svaga själar, det kan jag gott hålla med om. En mäktig doft på ölet, härlig med en känsla av portvin, russin och choklad. Alkoholen kändes en del i doften. Skummet var obefintligt och ölet hade typ ingen kolsyra. Kroppen var tung. Smaken var lite eldig av all alkohol dock inte obehaglig. Fast onekligen kittlade det och brände en hel del i käften. Brända toner, choklad, frukt, sötma, portvin, rök, bär, malt,ja en upplevelse! Kul att ha provat även om det blev lite mycket. 4,5/5

Mikkeller Black hade varit en stabil clou på dagen men det blev en öl till, nämligen AleSmith Wee Heavy. Andra gången jag provar den och precis som vid det första tillfället var smaklökarna någonstans långt borta i solsystemet.



God det var den, fruktig, tjock och fin. Skön munkänsla och en fint värmande alkohol.

Under mässan träffade jag på Jonas från Öl i Stockholm vid några tillfällen. Om Gnaget vinner SM-guld och både Bajen och DIF åker ur lovade han att tatuera serietabellen på ryggen. Återstår att se hur det blir med den saken.

Helt klart en trevlig dag i Nacka, mycket ölsnack blev det precis som det skall vara. De flesta ölen jag drack var riktigt bra, fast några bottennapp fanns där förstås som alltid. Inför mässan skrev jag ner 26 öl som jag ville prova, sju av dem lyckades jag till slut prova, ett ganska normalt facit. Det är svårt att inte vara spontan då man lallar omkring inne på mässområdet, man missar många men hittar andra. Kaggen missade jag av någon anledning, trots att jag t o m tog en bild på pumparna.



Ett par saker borde arrangörerna fixa, dels bättre busstransporter till mässan samt göra något åt värmen i hallen. Ibland trodde jag nästan att jag var i Dubai pga hettan. En sak som är värd att nämna är att det knappast existerade några bråkstakar på ölmässan, jag såg iallafall inga. Visst är en del ganska berusade men det brukar gå lugnt till ändå. Måste vara skönt att arbeta som ordningsvakt där.

Vi ses nästa år igen!

11 kommentarer:

fajanen sa...

Synd att du missade Kaggen. Den var speciell och väldigt bra. Det var sjukt mycket Mikkeller Black du fick i glaset. Lättdrucken kan man inte direkt kalla den. Men god som tusan.

Håller med om värmen i hallen. Jag svettades pinsamt mycket. Kanske därför man hade vätskebrist dagen efter?

Gyllenbock sa...

Jag har druckit Kaggen tidigare men hade förstås varit kul att göra det igen. Hjärnan var inte riktigt med i matchen i lördags.

Drack vatten mer eller mindre efter varje öl men ändå blev det en fin vätskebrist. Nästa år ska jag gå omkring i shorts, hawaiiskjorta samt sandaler. :)

Eddan sa...

Ja, varmt var det. Men det glömde man bort efter ett tag. Speciellt eftersom man hade nya ölsorter i glaset hela tiden. :-P
Nu får det inte dröja 4 år till nästa gång jag åker dit igen.

affe sa...

Oj, jag köpte Black när den fanns på systemet och delade flaskan(33cl?) med 3 andra, vilket räckte gott och va gott. På gränsen att den ölen smakade för mkt, den smakade inte så mkt "öl" iaf!

Anonym sa...

Skön rapportering!

Synd att vi drack den där Hopsicle så tidigt. Den skulle man ha tagit sist. Det var det bittraste jag har smakat, slår ju tom Stones Ruination IPA

Gyllenbock sa...

Eddan: dröjer det fyra år igen måste jag på allvar börja analysera vad du egentligen är för ölentusiast. :)

affe: jag fick lite hjälp med min Black, men visst var det alldeles för mycket och framförallt dracks det hela för fort, förmodligen hade vätskan räckt i ett par timmar i normala fall.

hirigalzkar: tack! Ja vi skulle tagit den sist, men men man kan inte lyckas varje gång. Sanslöst bitter öl, hur lyckas de? :)

Mikael sa...

Synd att du inte kommer fler dagar! Antar att du menar den fatlagrade kaggen? Druckit den flera gånger nu, intressant som bara tusan. Smakar chokladpralin med sprit i, fast enligt mig på ett gott sätt.

Mikael sa...

Mackmyra fat alltså

Gyllenbock sa...

Johan: ja den Mackmyralagrade Kaggen missade jag tyvärr helt, din beskrivning låter inte helt oangenäm.

Nästa år ska jag försöka besöka mässan vid fler tillfällen, kanske kan fixa en friplåt eller två då.

Stefan - Beer Drivel sa...

Hahaha skönt det där med Mikkeler Black. Jag gjorde samma grej som Affe och delade en flaska med två andra och det räckte ett tag kan jag lova.

Hopsicle? Det låter ju riktigt smarrigt, måste jag kolla efter nästa gång.

Jonas sa...

...förutsatt att dif&hif hamnar på platserna15&16i tabellen.
Kvalar någon av de ut blir det inget.ÖIS(laget alltså)får rycka upp sig.