söndag 20 september 2009

Stockholm Beer Festival 2009, del ett.

Vaknade tidigt imorse av att munnen var lika torr som Bosse Ringholm. Huvudet lite lätt tungt, men oj vad kul det var igår! Mycket trevligt att träffa andra bloggare även om det inte blev så mycket samtalande med alla. 17 öl provade jag "seriöst" sedan blev det även ett antal där mängden vätska var så liten att det var svårt att rättvist bedöma ölen. Några små skvättar whisky blev det också, Ardbeg Supernova var helt sanslös vad gäller rökighet och smak.



Kring halv två anlände Eddan, min svåger samt jag till Nacka. Tyvärr kunde inte Silenzi eller Eirik följa med men det kommer nya chanser i framtiden. I Nacka blev vi till slut en liten grupp då även Jocke, Ola och "Lillen" anslöt till vårt sällskap. Alltid kul att vara ett gäng då man provar öl. Låt vara att det är svårt att kunna hålla ihop hela tiden då det är så trångt plus att alla har sina ideér om vad man vill prova.



Öl nummer ett igår blev en Mora Kölner som fanns hos Bishops Arms monter. Kölsch är en ölstil jag sällan dricker så den var kul att prova. Lite grumlig karaktär på vätskan, skummet var litet. Tydlig maltkaraktär, lite gräsig men framförallt fruktig. Beskan var inte helt tokig men i det stora hela var det ingen superavancerad öl. En lättsam öppning på dagen helt enkelt. I anteckningarna skrev jag att det fanns en viss rökighet i ölet men ändå inte. Ibland vet man inte ens själv vad man menar, nå livet är fullt av små mysterier. Betyget blev 3/5.




Andra ölet för dagen blev en flaska De Molen Lusten&Lasten, en stabil tripel som köptes hos Monks. Tyvärr var De Molens Storm&Averij slut. Skönt utseende på vätskan, skummet var rätt stort och tjockt. En hel del sediment i flaskan. Både doften och smaken innehöll mycket kryddor och jäst. Väldigt fruktigt öl och ganska sött. En hel del äpplen och torkad frukt fanns i smaken. Ölet hade en viss värmande effekt men i det stora hela kändes inte alkoholen mycket. Helt klart en väldigt trevlig öl som jag gärna dricker igen. 4/5



Efter den trevliga lilla stunden med Lusten&Lasten väntade en mindre trevlig upplevelse. Hantverksbryggeriets blåbärslambic Alkemisten var en klar besvikelse. Alkemisten har jag i många år velat prova men det hade aldrig blivit av. Det var inget fel på ölets utseende, där var allt helt ok. Doften påminde om en lambic dock var syrligheten inte alltför våldsam. Någon doft av blåbär kan jag inte påstå att jag kände. När jag väl smakade på ölet tog det stopp vad gäller lambickänsla, det fanns typ ingen syrlighet. Inte mycket till blåbärssmak heller, nä jag tyckte att det mest smakade papp och allmänt konstigt. Precis som Jocke sade blev det lite mer smak om man drog in luft i munnen samtidigt som man hade vätska i munnen. Men helt klart en stor skuffelse. Sämsta ölet jag drack i Nacka, ja tyvärr var det så. 1,5/5.



Finsk öl stod näst på tur, nämligen Hullujussi Porter från Teerenpeli. Finsk öl håller långt ifrån världsklass och denna var inte heller någon fantastisk upplevelse dock helt ok som man brukar säga. En porter med det klassiska mörka utseendet. Ganska litet men tjockt skum. Smaken och doften var mild, mer choklad än kaffe. Rostigheten var lätt. Vätskan var lite tunn och torr. 3/5

De svenska småbryggerierna bjöd inte på så mycket nyheter i år men en sådan var iallafall Slottskällans Red Ale. Om den antecknade jag inte så mycket mer än att den kommer till Systembolaget 1/10 samt att jag direkt kände att det var en öl från Slottskällans. Det är det där med hussmak. Någon bild på ölet glömde jag bort att ta. Ölet såg rätt fint ut i glaset, färgen var rödbrun. Fruktig och maltig antecknade jag liksom att beskan var hyfsad. Helt klart får jag återkomma då ölet finns att köpa på Bolaget. 3,25/5

Nästa öl lyckades jag inte heller fånga på bild, det var Nøgne Ø Aku Aku Lemongrass Ale som intogs hos Brill&Co. Färgen var guldaktig och hela ölets karaktär var väldigt kryddig, i synnerhet citrongräs. Thailand och dess mat började jag fantisera om då jag drack Aku Aku. Tyckte också att ölet hade en viss karaktär av en Radler, ja ni vet tyskarnas läskande sommardryck som är en blandning av öl och läsk. Aku Aku var helt klart frisk och lättdrucken, inte direkt avancerad men rätt kul. 3/5

Fortsättning följer.

4 kommentarer:

Fredrik sa...

Jag var på mässan torsdag-fredag vi får träffas nästa år och dela på en öl :-)

Anonym sa...

Håller med dig angående Alkemisten. Mera syrlighet vill man ha.

Lite sur (HEHE) på mig själv att jag missade finnarna, även om du inte verkar överdrivet positiv.

Trevligt att träffas och prova några öl igår. Fast ärligt talat fick jag inte ut supermycket av de två sista... men goda var dom säkert :-)

Gyllenbock sa...

Fredrik: ja det var synd att vi missade varandra. Hoppas att vi hinner ses innan nästa års mässa, vore skoj.

hirigalzkar: riktigt kul att träffas var det. De två sista ölen satt som de skulle. Usch, nä det blev lite mycket där. :)

Var du på Grimsta och kikade på matchen? Liket lever kanske man kan säga.

Stefan - Beer Drivel sa...

Fredrik: Aha det var därför jag inte kunde hitta dig i Brill montern hur mycket jag än kisade ;)

Instämmer om Alkimisten, den var en stor besvikelse. Doften och utseendet var bra men smaken var inge vidare. Alldeles för vattnig och smaklös. Sen har vi ju den stora frågan. Vart är blåbären?