fredag 4 september 2009

Mycket goda Odin’s Tipple.



Blev inte så lite nyfiken efter att för en tid sedan ha läst Schnille och Schmaks hyllning till Odin’s Tipple. Tvekade lite om jag skulle öppna flaskan som jag fått av Eddan. Han köpte den på Vinmonopolet i Oslo för 77 NOK.

Öl är till för att njutas så det var bara att ta av kapsylen, sedan väntade en mycket trevlig stund tillsammans med ölet.

Det var en härlig, kolsvart ganska tjockflytande (dock ej som de allra tjockaste motoroljorna) vätska som rann ut ur flaskan. Verkligen en fin syn om man som jag är lite svag för svarta drycker. Skummet var inte alls stort och väldigt brunt.

Till en början var inte doften alltför stor, en del kaffe, choklad samt lakrits. När vätskan blev varmare blev det mer doft. Bränd malt, soja samt en viss "vinositet" skulle jag vilja påstå.

I ärlighetens namn blev jag lite lätt chockad eller iallafall förvånad över smaken, hade inte väntat mig att ölet skulle vara syrligt. Ok, vi snackar förstås inte om Cantillon men där fanns ändå en trevlig syrlighet samt en massa tjärpastill och salt. Nästan så att jag ville börja sjunga "Till havs", men Jussi gör det bättre så jag lät bli. Vidare tyckte jag mig finna en del läder samt rök i smaken, verkligen spännande! Undrar om det inte även fanns lite körsbär där någonstans?

Väldigt mycket malt i ölet, fint balanserat. Vätskan klibbade ej fast i munnen däremot var det trevligt att slicka sig om munnen, där fanns det en massa smak. Fylligt öl, absolut. Visst kände jag att ölet var rätt starkt (11%) men det var aldrig någon irriterande känning av alkohol. Förvånansvärt lättdrucken trots styrkan och karaktären.

Helt klart en väldigt god öl som bör provas om ni får chansen. HaandBryggeriet överraskar mig hela tiden, verkligen skoj att några av deras öl hittar hit i november tackvare Brill & Co.

Högt betyg: 4,5/5

Som lite kuriosa läste jag först Odin’s Tripple, men Tipple ska det förstås vara. Vi snackar om en mycket trevlig Imperial stout. Heja Norge!



Tråkigt är det att missa ölbloggarträffen i Stockholm imorgon, istället ska jag jobba hela helgen. Nåväl, Nacka närmar sig.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Den här verkar riktigt bra. Att den är syrlig är ju å andra sidan inte så konstig om de använder vildjäst ;) Men tja, intressant verkar det i all fall.

Gyllenbock sa...

Visst är det så, men det där med vildjästen hade jag ingen koll på innan jag drack ölet.

Mikael sa...

Ja det var en dum dag att jobba på. Men vi ses på den där festivalen i stället. Mig finner du i Brewery´s monter, där jag ska jobba (och dricka öl).

fajanen sa...

Den lät ju riktigt god. Har inte provat något från Haandbryggeriet ännu.