söndag 23 augusti 2009

Bödeln IPA

Tänkte att det kunde vara gott att dricka en öl en vacker söndagafton som det var idag. Lilla Hantverksbryggeriet i Västerås grundades 2003, jag har tidigare druckit de flesta av deras öl men aldrig seriöst gett poäng och så.

Häromdagen köpte jag ett par av deras öl på Regeringsgatan, ja jag pratar förstås om Systembolaget. Bödeln hette ölet som dracks ikväll.



Bödeln såg trevlig ut i glaset med det stora skummet, rödbrun vätska som var lite grumlig.

Bryggeriet skriver själva att det krävs mod för att dricka Bödeln då den är extremt besk. Det vill jag inte riktigt hålla med om, tyckte att beskan var rätt snäll. Visst fanns den där hela tiden men det var inte alls som på en tuff jänkare från andra sidan pölen.

Ölet doftade inte sådär jättemycket citrus som man kanske kan tro, nä det var mer karamell tyckte jag. Vet inte om det var något fel på min näsa men tyckte även att det fanns en svag rökig ton någonstans.

Smaken var inte vansinnig besk som redan nämnt, en del citrustoner fanns där liksom karamell. Tyckte mig även känna en viss nötighet liksom en svag smak av äpplen. Kroppen var medium och eftersmaken satt inte kvar alltför länge.

Helt klart en småtrevlig öl som inte var extrem på något sätt. Lättdrucken kan man gott kalla ölet.

3,5/5

3 kommentarer:

Stefan - Beer Drivel sa...

Jag var på Regeringsgatan för ett par dagar sedan (lördagen den 15:e tror jag) och såg några killar som köpte just Hantverksbryggeriet. Tror det var två eller fler som köpte en flaska av varje. Funderade då om det kanske var nån av öl-bloggarna. Var det du? Hade du någon kompis med dig?

Gyllenbock sa...

Det var inte jag, jag var där en tisdag har jag för mig att det var.

Jonas från "Öl i Stockholm" har jag träffat på inne på bolaget där, men han är den enda hittills.

Stefan - Beer Drivel sa...

Aha, ja det var en liten chansning. Såg att flera öl-bloggare fått tag på flaskor från Hantverksbryggeriet. Var där och kollade efter att jag läst ditt inlägg men då var dom slut.