fredag 24 juli 2009

Norwegian Wood från HaandBryggeriet.

Egentligen hade jag tänkt spara flaskan ett tag men ibland vinner nyfikenheten så den dracks igår.



Norsk öl dricker jag verkligen inte varje dag, öl från Nøgne Ø avnjutes förstås då och då men i övrigt är det tunt. HaandBryggeriet tycks vara ett trevligt litet bryggeri som brygger sina öl långt ifrån industriölens jättefabriker. De brygger sina öl enligt gamla norska ölbryggartraditioner.

Norwegian Wood är en ale som innehåller rökt malt samt enbär. Det låter ju rätt spännande eller vad säger ni?

Vätskan är kopparfärgad och skummet stort. Doften innehåller rök men inte så mycket som jag hade förväntat. Lite bacon och citrus fanns där också. Det är ingen doft som tar över rummet utan den är ganska diskret.

Smaken var inte heller som jag trodde, ganska svagt rökig. Ganska söt med tydliga inslag av frukt och bär. Tyckte mig även känna en viss smak av tvål eller iallafall något kemiskt. Avslutningen var tämligen torr med en ganska mild bitterhet. Kroppen var rätt tunn.

Inte då dum, men vill jag ha en tyngre rököl väljer jag något från Bamberg nästa gång. Norwegian Wood är helt ok men inte så spännande, ja så skulle jag vilja beskriva den.

Betyg: 3,5/5

Blir kul att prova ett par andra öl från HaandBryggeriet, skoj också att fyra öl från dem hittar till Systembolaget senare i höst.

Inga kommentarer: